Rémuzat

10 september 2019 - Rémuzat, Frankrijk

Dinsdag 10 september

Het is natuurlijk erg stom, maar ik was van gedachte dat het Nederlands elftal dinsdagavond spelen moest dus niet gekeken. Maar de verwachting dat ze zouden winnen kwam uit, 0-4.
Toen we naar bed gingen was er een wazig maantje en weinig sterren te zien.
Vanmorgen vroeg begon het om 6 uur te tikken op het dak, regen!
Het is de eerste regen die we deze reis krijgen. Een beetje druilerige regen. Om 8 uur er uit en het was 15 graden in de camper. Normaal doe je de blindering weg en maakt de zon het zo weer warm maar die was er niet! Even de kachel maar aangezet! Brood gehaald en er was een stroomstoring want we hadden geen stroom, ook andere mensen niet. Is niet erg want dan schakelen we over op gas en we gaan toch weg! Als het ontbijt op is gaan we de camper weer reisklaar maken. Er uit rijden is nogal een precies werkje want de paden zijn erg smal met aan beide zijden hoge heggen. Vuil water aftappen en de watertank vullen. Om 9.45 vertrokken we uit Forcalquier, het was 10 graden en het regende nu behoorlijk! Eerst naar de Casino, de supermarkt. Zou daar ook tanken maar om bij de pomp te komen is veel te smal, kan er niet tussen komen. Dus achteruit en dan maar ergens anders tanken. Wel de boodschappen gehaald en in de camper opgeborgen. We reden daar om 10.15 vandaan over de D950 langs het stuwmeer, Barrage de la Laye. Slaan af naar de D13 en over St Etienne les Orgues richting D4085. Dit was een vrij smalle weg en door dorpjes met hele smalle straatjes. We zouden een toeristische route rijden, langs het riviertje de Jabron over Sederon naar Buis les Barronies. Maar het bleef regenen en dan is het zicht minder om van de omgeving te genieten. Dus besloten om over Serres te gaan wat we al meer gereden hebben. Ook een prachtige weg en omgeving al komt het met mooi weer beter uit! Daar gestopt bij een parkeerplaats waar we ook eens met de caravan gestaan hebben. Daar gegeten en een plek opgezocht om te overnachten. Die was niet ver weg, bij Rosans, want daar is een camperplaats. Dus daarheen maar er stond slechts één camper en was nogal een stukje buiten het dorp.
Verder gereden naar Rémuzat waar ook een camperplaats is achter de brandweerkazerne. Daar heen gereden en plaats genoeg want er stonden er maar vijf, terwijl er 40 kunnen staan. Het dorp heeft 330 inwoners (met brandweerkazerne!). Mooie plek tussen de bergen waar vale gieren en monnikskapgieren in 1987 zijn uitgezet. Wat jaren later vestigden zich spontaan aasgieren! Ze komen aan hun voedsel met het eten van dode geiten en schapen uit de kuddes die gehouden worden door de boeren. Doordat een dood dier snel wordt opgegeten is het risico op ziektes veel kleiner in dit gebied. Ook heeft het een subtropisch klimaat al merken wij daar vandaag weinig van. We zitten op 435m hoogte. Ik ga voor de thee nog een rondje door het dorpje. Het regent nog wel maar ik ga toch. Leuk dorpje met ook een kleine supermarkt (9-13) een Tabac een Pharmacie en ook een zwembad en een openbaar toilet en ook een Office de Tourisme! Hiervandaan gaan wandelingen naar boven in de bergen waar je beter de gieren kunt spotten! Ook hier beneden zou je ze kunnen zien maar met regen heb je weinig kans! Dan aan de thee en met de kachel aan is het heerlijk binnen. Ik zie nog wat mannen bij de brandweerkazerne en loop er naar toe. Er staan drie voertuigen in, een blusvoertuig 4X4, een ambulancevoertuig en een jeep. Er kunnen 4 mensen in het blusvoertuig en ze hebben hier 15 vrijwilligers die allemaal de vaardigheden hebben om alle voorkomende calamiteiten aan te kunnen. Dan is het tijd voor een wijntje en de regen is opgehouden toen Bep met het eten begon. De vooruitzichten zijn goed, qua weer, maar we mogen niet klagen, dit is onze eerste regendag in 16 dagen! We eten weer lekker en Bep wast af terwijl ik de rotzooi weggooi. We staan nu weer met z'n vijven, er waren er een paar weggegaan maar ook weer bijgekomen.