Dieulefit

12 september 2019 - Dieulefit, Frankrijk

Donderdag 12 september

Gisteravond tot 9 uur buiten gezeten, toen werd het koud en het was al pikkedonker. Dus naar binnen en TV gekeken. Internet is hier wat traag dus had meer tijd nodig om de foto's weg te sturen. Ook nu weer heel veel sterren toen we naar bed gingen. Vanmorgen weer strak blauwe lucht al is het nog wat fris. 15 graden in de camper en dat is het ook in het dorp als ik brood ga halen bij de bakker. De vrouw die er altijd instond zie ik niet, misschien vandaag een vrije dag! Na het eten nog wat karweitjes en de wandelspullen pakken. Maar eerst koffie drinken. Dan komen we in de praat met onze Duitse buurvrouw die van fietsen en wandelen houdt. Was bij de Alpen maar daar was op 2200m hoogte sneeuw gevallen! Dus deze kant op gegaan. Durft alleen in landen op vakantie te gaan waar ze de taal spreekt want ze is bang dat haar auto het begeeft (300.00 Km) en dan moeilijk hulp kan vragen. Ook wandelt ze altijd alleen en dan heen en terug zodat ze niet verdwaald. Ik vroeg haar waarom ze geen partner neemt om in ieder geval met z'n tweeën te zijn. Ze had een relatie van 25 jaar gehad en was dat helemaal zat. Was nu bijna 4 jaar alleen en dat beviel prima!
Dus wij aan de wandel naar Poët Laval. Al meerdere keren gedaan dus wisten de weg en is zo'n 11km heen en terug. Eerst een stukje omhoog dan weer dalen en een riviertje over en het laatste stukje over een asfaltweggetje. Dan naar boven klimmen naar het voormalige kasteel, waar nog één toren van over is. Daar even rondgekeken waar je een prachtig uitzicht hebt over de vallei van de Jabron. Het heeft bijna 900 inwoners en is in de 12e eeuw gesticht door de Orde van Hospitaliers. Het is ook langere tijd het bolwerk van de protestanten geweest. Het heeft het zwaar te verduren gehad met godsdienstoorlogen. Maar vrienden van Poët Laval wisten te voorkomen dat het dorpje aan plunderingen ten onder zou gaan waardoor het kon uitgroeien tot het prachtige plaatsje wat het nu is. Er wonen veel kunstenaars en ook Gerard Reve heeft hier een woning gehad. We lopen een stukje naar beneden en zien een bankje dat een mooi uitzicht heeft over de vallei. Daar eten wij onze meegebrachte lunch op en blijven nog even genieten van het mooie uitzicht. Dan weer terug want heen wil je maar terug moet je! Dezelfde weg en we hebben de zon in ons gezicht en het is ook een stuk warmer geworden! Maar door het bos is het koeler maar moeten wel omhoog! Het laatste stuk is weer naar beneden en om half drie zijn we weer op de camping. Douchen en bij terugkomst vraagt de buurman tegenover, uit Hoofddorp, waar we geweest zijn. Zij hebben een caravan en willen als hij gepensioneerd is, over 8jaar, misschien ook een camper al vindt hij ze van binnen maar klein. Bep hem de binnenkant van onze camper laten zien en dat viel hem, reuze mee! Dan aan de thee en Francois komt langs of we om 7 uur een aperitief komen drinken dus wordt 5 in de klok maar uitgesteld tot 19.05! Onze Duitse buurvrouw komt terug van haar fietstocht en daar maken we nog een praatje mee. Hier fietst ze op een gewone fiets maar thuis heeft ze een elektrische fiets waar ze mee naar har werk rijdt, 4000 km per jaar! Daarna nemen we toch maar een wijntje om Google translate op te starten! Om even voor zevenen komt Francois of we een pannetje mee willen nemen. Daar om 7 uur heen en even daarna kwamen ook Antoine en Armel, de eigenaars, om Picon met een speciaal bier te drinken. Smaakte heerlijk en ook nog wat hartigheden er bij. Het is wel lekker dat Antoine en Armel er bij zitten want als wij het niet in het Frans duidelijk kunnen maken dan vertaald Antoine het van het Engels in het Frans. Ook werd duidelijk dat Charly woensdag vertrokken was en dat hij zijn caravan heeft overgedaan aan Antoine en hier niet meer terugkomt. Ook vertelde ze dat dit hun laatste jaar is en dat ze de camping met alle andere dingen verkocht hebben en dat het in december overgaat naar een andere eigenaar. We kregen soep mee en dus konden we meteen eten. Ik de afwas en Bep afdrogen in de camper. Dan nog even de administratie bijwerken.

1. Niza/Rijk:
    12 september 2019
    Beste Bert en Bep
    Verrassend om in Dieulefit op de camping te staan. Een plaats voor jullie van weleer. Er is daar flink wat veranderd. De camping heeft plaats gemaakt voor tenten, tipi ‘s, tenten op palen, chalets, ronde yurts of wat er voor doorgaat. Tussen al die soorten vakantiebouwsels staan de gebruikers van gewone campers, caravans en tenten. De camping is ondergeschikt geworden. Er zijn echter kampeerders die de camping steevast blijven aandoen. Je schrijft dat Charly de caravan heeft over gedaan aan Antoine. Dit jaar heeft Charly er exact 50 jaar gestaan. De nederzetting, een prachtige foto met op de achtergrond de klapcaravan als voorraadschuur.
    Voor jullie is deze reis het feest van de herkenning. Wat heerlijk om al die mooie plekken terug te zien. Vandaag naar Poet met een prachtig fotoverslag. Wat zijn jullie steeds heerlijk sportief bezig. We genieten van de mooie reisverslagen en dat zonder een dag over te slaan. Wat ziet het er allemaal mooi uit en wat leuk dat jullie, na zoveel al gemaakte reizen, weer veel nieuws ontdekken. Fijn voor ons om op deze wijze mee te reizen. Het weer werkt deze keer gelukkig mee: je kunt het niet beter hebben. Hartelijke groet van ons.