Digne les Baines

2 september 2019 - Digne-les-Bains, Frankrijk

Maandag 2 september

Gisteravond niet lang buiten gezeten omdat het frisser werd. Ik denk dat het komt omdat we 740m hoog zitten. Dus TV, Boer zoekt vrouw, waar we verbaasd keken naar de deelname van een bekende Waterlander die met zijn patatkar bij ons elke zondag boven op de splitsing staat en daar zijn paarden kan tellen die in de Nes lopen. Ook het programma van Nick en Simon met hun "manager" Kees Tol is ook leuk om te zien en hun in hun eigen Volendammer taal te horen spreken!
Vannacht trouwens pikkedonker met heel veel sterren en muisstil. Je hoort alleen een enkele trein in de verte.
Vanmorgen weer prachtig weer en even wachten op de zon totdat hij achter de bergen vandaan komt. Na de ochtendrituelen en de camper rijklaar maken vertrokken we om half 10 uit Veynes.
Over de D994 naar Gap. Maar de Tom Tom wilde ons over de D1085 naar Dignes les Baines sturen maar dat wilde ik niet. We zijn al diverse keren door Sisteron gegaan en ik wilde nu een andere weg. Dus gedraaid en weer naar Gap en daar de goede weg, de D900B richting Barcelonette genomen. Langs de Durance en de route heet, Route des Fruits, en dat is omdat hier heel veel fruitbomen staan. Bij een dorpje gestopt, bij een Super U, en Bep daar brood en wat boodschappen gedaan. Even verder gestopt voor de koffiepauze en dan klimmen we omhoog. Slaan af naar de D900 en hebben een prachtig uitzicht over het Lac de Serre Poncon. Eerst dalen we wat en dan weer klimmen naar de Col de Maure die op 1346m ligt. We hadden het pas door toen we de Col du Labouret op 1240m passeerden want het bordje van de eerste Col hadden we niet gezien! Maar wat een prachtige streek om hier door te rijden! We rijden door Dignes en even ten noorden zijn de Thermale baden waar ook de camperplaats is. Er is nog net één plekje over en daar zetten wij hem neer. Gaan eerst eten en daarna op de blokken zetten. Besluiten om hier te blijven want ook nu is het weer warm, 29 graden. Na het eten loop ik naar de Thermen die al vanaf de Romeinse tijd bekend zijn. Het water van de 8 bronnen beginnen bij 42 graden en bevatten zwavel, kalk, calcium en sterke mineralen. Ook is het licht radioactief. Ze zijn hier gespecialiseerd in behandeling van luchtwegen en reumatologie en heeft een kuuroord en herstelverblijven.   Dignes les Baines heeft 17.000 inwoners en was al in de Prehistorie bewoond omdat hier drie riviertjes bij elkaar komen. De Romeinen bouwde deze stad vanwege de Thermaal baden. Het is ook de zetel van het bisdom Digne. Het ligt 630m hoog en heeft 300 dagen van een jaar dat de zon schijnt! We kunnen ook met de bus naar het stadje, die om het half uur gaat,  want die heeft hier bij de thermen zijn eindpunt en gaat naar de stad maar maken er een rustige middag van, onder de luifel met een drankje op tafel!
Hierachter loopt een riviertje dat Torrent des Eaux des Chaudes heet. Ik dacht dat het water misschien warm zou zijn en heb dat even gevoeld. Maar nee, gewoon koud!
We hebben hier geen kerkklok staan en daarom wat verlaat met de 5 in de klok.
Het is 7 uur als de zon achter de berg verdwijnt. Ook tijd voor Bep om aan het eten te beginnen. Na het eten gaan we nog buiten zitten maar het wordt toch wat frisser! Of zijn we het niet meer gewend?

1. Diane Honingh:
    2 september 2019
    Verlaat? Je bedoelt dat het al 10 over 5 was, hahahahha. Pas maar op.. straks ga je nog trillen.
    Wat trouwens een hoogte waar jullie overheen moesten! Wel erg mooi daar.