Veynes

1 september 2019 - Soest, Nederland

Zondag 1 september

Gisteravond werd het geen kaarten, we waren al laat en Bep had nog "even" een telefoongesprek zodat het er niet van kwam. Maar het was weer een prachtige avond met heel veel sterren aan de hemel. Het was dan ook kwart voor elf dat we de tafel en stoelen gingen opruimen en naar binnen gingen. Nog een stukje TV en een wijntje. Het was nog wel warm toen we naar bed gingen, 24gr.
Vanmorgen duurde het even voordat de zon achter de bergen vandaan kwam maar wederom mooi weer. Na ontbijt de camper weer rijklaar maken en dan nog even naar de sanizuil om het vuile water en de WC te legen en om 9.20 op weg naar de volgende etappeplaats. Bep nog even uitgestapt in Virignin om brood te kopen. We steken de Rhône over en rijden langs Lac de Bourget naar Chambéry. Dan rijden we niet over de tolweg maar nemen we de D1090, die langs de rivier de Isère loopt en veel mooier is om door dorpen te rijden en de vele rotondes te nemen! ( die in vele gevallen mooi onderhouden zijn!) Even voor Grenoble gaan we koffie drinken en overleggen. Ik wilde eigenlijk over de "Route Napoleon" maar Bep heeft daar slechte herinneringen aan en wilde dit niet. Blijft er een alternatief over, de D1075 maar ook hier heb je lange stukken die 8-10%stijgen. De Route Napoleon is de weg die Napoleon na zijn ontsnapping in 1815 naar Parijs reisde en daar ingehaald werd als een held. Heel veel sloten zich bij hem aan op deze reis en hij kwam met heel veel sympathisanten in Parijs aan. Maar wij gingen dus over de D1075 en dat is ook een prachtige weg, slingerend tussen de bergen door. Loopt ook een klein riviertje, met weinig water, de Lunel. Ook moeten we een Col over, de Col de la Croix Haute, 1179m. Even daarna gestopt om te eten en gekeken naar een camperplaats om te overnachten. Dat was vlak bij, in Lus la Croix Haute. Er zouden 30 plaatsen zijn maar er waren er maar 6, het andere gedeelte was met palen geblokkeerd. En het was vol! Maar we hadden ook water nodig en dat was daar wel. Volgetankt en verder naar Apres sur Büech. Die camperplaats mocht je alleen van 19.00 tot 13.00 staan en het was nog maar kwart voor twee! Ook daar verder gereden naar Veynes bij een meer waar ook een camperplaats is (14.20). Daar was het druk met auto's en mensen die aan of in het meer lagen. Ook een apart gedeelte voor campers waar slechts één camper staat en plaats is voor 30. Daar neergezet en wij stoelen gepakt en ook bij het meer gaan zitten. Na een uurtje gaat de zon achter de wolken en waait er af en toe een windje. Maar de temperatuur blijft heerlijk. Toen we hier aankwamen was het 28gr. en nu 25! We gaan terug naar de camper en drinken een kop thee. Er zijn inmiddels al drie campers bijgekomen en wij hebben een Franse buurman gekregen die niet praten mag, denk ik! Er komen steeds meer auto's hier en dat komt omdat er een optreden is op het water van een pianist. Er even heen gelopen maar kan er niet goed bijkomen, moet entree betalen en dat pianospel ben ik niet zo gek op! Om 8 uur is het afgelopen
Het is warm, dus ik een biertje en Bep een wijntje. Als het 7 uur is ga ik Studio Sport kijken en zie dat er geen verassingen zijn. Als het eten op is wast Bep af en gaat Boer zoekt vrouw kijken en ik dit even afmaken.
Zit nog steeds buiten en er staan nu 10 campers. De Police Municipal komt langs om het staangeld (6,50) op te halen en blijft nog wat hangen in de hoop dat er nog iemand komt.

1. Diane Honingh:
    2 september 2019
    De buurman mag niet praten van zijn moeder!