Riez

3 september 2019 - Riez, Frankrijk

Dinsdag 3 september

Gisteravond toen Bep naar binnen ging om Spoorloos te kijken ben ik nog even blijven zitten maar even later toch ook naar binnen gegaan. Ook nog het programma van Max gekeken hoe Johnny de Mol een week de mantelzorg overnam van een vrouw die het eigenlijk niet meer aan kan. Deze man wilde geen thuiszorg maar het wordt steeds meer zorg en ziet niet dat die vrouw het niet meer aan kan. Maar na een week zag hij dat toch wel in en wilde ook wel, zij het mondjesmaat, thuiszorg!
Vanmorgen weer prachtig weer en om half negen was het een komen van vele auto's. Het waren veelal oudere mensen en na gevraagd te hebben gingen ze allemaal naar het Thermaalbad.
Wij hadden niet zo'n haast want hoefde maar een klein stukje te rijden vandaag. Ons reisdoel is Riez en daar is op woensdag markt en wij willen vroeg zijn omdat wij denken dat anders de camperplaats vol zal staan! Om half tien vertrekken we uit Digne les Baines en na een stukje N85 komen we op de D907 naar Riez. Eerst een behoorlijke klim en dan komen we op een soort hoogvlakte waar heel veel Lavendelvelden zijn. Dat staat begin juli in de bloei en dat is dan een prachtig gezicht. Maar nu is het afgemaaid en is er van de Lavendel weinig meer te zien. We komen om 10.40 op de camperplaats van Riez aan en van de 40 beschikbare plaatsen zijn er 5 bezet! Dus ruimte genoeg om een knappe plaats uit te zoeken. Dat doen we dus ook en als de camper staat gaan we eerst koffie drinken. Luifel uit want het is weer warm. Als we aan de koffie zitten vertrekken er twee zodat we gedrieën overblijven. Bep gaat een wasje doen en ik ben voor de hand en spant diensten. Ook vul ik ons waterreservoir. Als de was hangt nemen we nog een bakkie en houden ons rustig onder de luifel. Na het eten ga ik alleen naar het kapelletje dat hier boven op de heuvel ligt. Bep vindt het te warm en heeft nog wat anders te doen. Het is aardig klimmen naar het kapelletje dat Saint Maxime de Riez heet. Hier worden ook nog diensten in gegeven en er is ook een klein klooster waar enkele nonnen in wonen. Maar hier heb je ook een prachtig uitzicht over de stad en de omgeving. Dan loop ik weer naar beneden en ga naar de camper en drinken we wat. De temperatuur is inmiddels dik boven de 30 graden gekomen en om half vier lopen we samen naar het stadje dat 1800 inwoners heeft. Ook hier was al bewoning in de Prehistorische tijd. Hier komen twee riviertjes, de Auverstre en de Colostre, bij elkaar en dat was toen een reden om hier een nederzetting te gaan bouwen. Ook de Romeinen hebben hier een nederzetting gebouwd omdat het een kruispunt van handelswegen was. De één kwam van Fréjus en de ander van Aix en Provence. Er is nog een stukje van de tempel van Apollo over die er nog staat. Ook zijn er opgravingen waar de Romeinen hun sporen hebben achtergelaten. In de Middeleeuwen was het voortvarend totdat het getroffen werd door de pest, de Zwarte Dood. Riez staat bekend doordat het omgeven is van Lavendelvelden en de oude smalle straatjes, poorten en oude huizen. Ook is er twee keer in de week een regionale markt, op woensdag en zaterdag.
In het stadje is weinig te doen, het is ook stil op straat. Wij lopen er doorheen en gaan ook nog even naar de tempel van Apollo! Lopen weer het stadje door en gaan terug naar de camper. Bep zet thee en vandaag geen 5 in de klok maar 5 over zes! Het is heerlijk rustig en we zitten heerlijk in de schaduw als we een wijntje/biertje nemen. Als wij zo zitten komen er nog wat campers aan. Bep heeft al voorbereidingen gemaakt voor het eten dus is het zo klaar. We eten weer heerlijk en als dat op is ga ik verder met de administratie. Hier op de camperplek is slecht internet. Toen wij in de Sahara zaten was dat beter dan hier. De foto's zal ik in het dorp wegsturen want daar is wel 4G

1. Diane Honingh:
    4 september 2019
    Aix en Provence vond ik een erg leuke stad! Maar vandaag dus naar de markt! Leuk! In Draguignan is er ook een prachtige markt, volgens mij was dat altijd op zaterdag. Maar goed, volgens mij gaan jullie die kant niet op! Fijne dag vandaag! X