Forcalquier

5 september 2019 - Forcalquier, Frankrijk

Donderdag 5 september

Gisteravond samen nog een tijd buiten gezeten en thee gedronken.
We moesten later wel een vest aan want het werd frisser. Geen licht aan gedaan om zo optimaal naar de sterrenhemel te kunnen kijken. Ook zagen wij nog een satelliet tussen de sterren en opeens een lichtstraal van een vallende ster. Je mag dan een wens doen en het eerste wat in me opkomt is gezondheid en dat we samen lang van dit leven mogen genieten! Om 21.45 gaan we naar binnen en kijken nog wat TV en nemen een wijntje en gaan om 00.10 naar bed ( de kerkklok slaat 12 uur!)
Vanmorgen weer strak blauwe lucht als ik het luik openschuif. Ga brood halen, een Restaurant. Voor dat brood dat een slag groter is dan een baguette hebben ze verschillende namen hier in Frankrijk. Smaakt goed en dan de camper rustig weer in orde brengen. Maar de rit is niet lang vandaag dus drinken we eerst koffie heerlijk in de zon. Dan nog even naar de Sanizuil met de camper en als alles leeg is en vol vertrekken we om 10.20 uit Riez. Greoux les Baines zou de volgende etappeplaats zijn, 21km verder. Het is hier mooi weer dus we willen niet te ver hier uit de buurt vandaan. Mooie weg er naar toe maar erg druk in Greoux. Er is een camperplaats die op de oude camping gesitueerd is en 80 plaatsen heeft. Maar met Riez in ons hoofd zouden er plaatsen genoeg zijn. Staan voor de slagboom en zien een bord dat er nog 3 plaatsen onbezet zijn. Wij eerst over het hek gekeken en het stond hutje, mudje op elkaar, niks voor ons. Dus gekeerd en verder gereden. Op een parkeerplaats overlegd en de volgende etappeplaats ingetoetst, Forcalquier. Via Manosque langs het Canal EDF naar Volx. Daar de D13 langs St Maime waar een voormalig kasteel staat en dan via Mane komen we in Forcalquier. Naar de camping waar we al diverse keren gestaan hebben. Ingeschreven en wij wisten al welke plaats we zouden nemen. Deze plaats was onbezet maar het was heel rustig op de camping, plaatsen genoeg. De boel meteen goed geïnstalleerd en gaan eten. Fietsen er af en een rondje gaan lopen over de camping. Ook hier is het warm, over de 30 graden!
We maken een korte verkenningsronde door de stad en zien dat er groentemarkt is op het plein bij de kerk. Lopen wat straatjes door en komen weer bij de kerk die uit de 12e eeuw stamt. We gaan naar binnen en er speelt iemand op het orgel. Van binnen niet spectaculair maar wel groot! We gaan terug want de dag vliegt om. Sinds wij er zijn hebben we drie verre buren gekregen. De kerkklok geeft hier wel de goede tijd aan dus om 5 uur zitten we aan een wijntje. We kunnen tot kwart voor zeven blijven zitten en dan gaat de zon achter de bomen en wordt het frisser. Bep zorgt weer voor het eten en als dat op is was ik af!

1. Marije:
    5 september 2019
    En... gaan jullie nog op de fiets naar Herman in Les Fortunes?
    Grappig, ik heb net afgesproken om in herfstvakantie met Jip, Lot en kinderen naar Herman te gaan. Jaren geleden voor mij, maar Lotte was er deze zomer nog.
    Goeie reis verder, lfs, Marije
  2. Diane Honingh:
    6 september 2019
    Het blijft een heerlijk gebied waar jullie nu zijn, echt vakantie!
    Net als Marije ben ik ook benieuwd of jullie Herman op gaan zoeken!
    Dikke kus