Forcalquier

6 september 2019 - Forcalquier, Frankrijk

Vrijdag 6 september

Gisteravond nog heel even buiten gezeten maar het werd fris en zijn we naar binnen gegaan. Wel weer een schitterende sterrenhemel en als je er naar kijkt voel je je erg klein.
Vanmorgen was het maar 14 graden in de camper maar als het zonnetje er even op schijnt is het zo behaaglijk. Het bestelde brood gehaald bij de receptie en na het eten de stoelen in de zon en even over de kaarten gebogen. Ook koffie gedronken voordat we naar het stadje gaan om naar de Citadel te gaan. Maar op het plein zagen we Herman Vinck, een oud Uitdammer. Hij zat aan de koffie en zat de krant te lezen. Ik zei:"Hallo Herman" en hij herkende ons meteen. Bep en Bert uit Uitdam! Even gepraat en afgesproken dat we vanmiddag bij hem in Les Fortunes zouden langskomen.
Dan wij de steile beklimming naar de Citadel. Hier staat een kapel, waar vroeger in de tijd dat hier nog Graven waren, een kasteel heeft gestaan. Mooie wandeling naar boven waar je een prachtig uitzicht hebt over de omgeving. Ook staat er een Carillon waar op gespeeld kan worden door een beiaardier. Ook kan je de koepels van de sterrenwacht zien die hier niet zo ver vandaan staan. Er is hier minimale luchtvervuiling en ook donker om de sterrenhemel goed te kunnen bekijken. Ook de Mont Ventoux is van hier te zien en de stad Forcalquier met zijn kleine 5000 inwoners. We lopen weer naar beneden en komen bij een grot waar een klein altaar in staat en er tegenover wat banken en een beeld van Maria. Hier wordt bij bijzondere gebeurtenissen een mis opgedragen.
Dan helemaal naar beneden, naar de bibliotheek en de Universiteit van geuren en bloemen. Bij de camper aangekomen pakken we de fietsen en gaan naar de supermarkt om wat boodschappen te halen. Terug alle zeilen bij om de heuvel weer op te komen. Na het eten gaan we weer op de fiets richting Les Fortunes. De kortste weg is 7,5km maar wij nemen een wat langere, 10km. Door een prachtig gebied met heuvels, pompoenen en zonnebloemen. Heel veel ups en downs en het is maar goed dat we elektrische fietsen hebben anders waren we er niet gekomen! Bij het kapelletje van St Pierre nog even gestopt en dan de afdaling naar Les Fortunes. Herman (84) zat al op ons te wachten en vroeg ons wat te drinken. We zijn in Frankrijk dus een wijntje! Oude verhalen opgehaald en ook de recente ontwikkelingen in Uitdam. Hij is al een tijd weg en zal het dorp en de mensen niet meer herkennen. Voor hem komt er ook nog wel een verandering want zijn Engelse vriend heeft het huis verkocht waar hij, als zijn vriend naar Engeland ging, de winter doorbracht. Nu blijft hij in Les Fortunes, maar deze streek heeft koude winters! Maar als je gezellig zit gaat de tijd snel en afscheid van Herman genomen en beloofd een volgende keer weer langs te komen. Weer door het mooie landschap naar de camping waar we nog een wijntje genomen hebben en over het bezoek aan Herman nog even hebben nagepraat. Bep gaat weer het eten verzorgen en als de zon weg gaat wordt het frisser buiten. We hebben Italiaanse buren gekregen en het is nog steeds niet druk op de camping, ondanks het weekend is. Na het eten was ik af en ga in de administratie.

1. E.J. Klok-Assink:
    7 september 2019
    Hallo Bep Bert,
    Gaan jullie nog door de Gorges de Verdon naar Castelane?
    Dat is het mooiste stukje Frankrijk, wat wij gezien hebben.
    Groetjes en goede reis verder, Els en Pier.
  2. Diane Honingh:
    7 september 2019
    goh, Herman is nog niet veel veranderd. Ouder geworden, maar niet echt veranderd. Leuk om elkaar dan weer te zien!
    ENne.. mam, pa laat je wel afzien hoor... ik zou een lekker etentje eisen ;)
  3. Imke en Cees:
    10 september 2019
    Bep en Bert leuk om Herman te zien jaren op vrijdag boodschappen gebracht
    aardige kerel.
    vrg Cees.