Riez

4 september 2019 - Riez, Frankrijk

Woensdag 4 september

Gisteravond dus naar het dorp gelopen om het blog weg te sturen. In het centrum wel 4G en dat lukt dat wel.
Bep had ondertussen thee gezet en ook de TV waar we samen naar de tweede helft van de Nederlandse vrouwen gekeken hebben. Nederland was oppermachtig, de Turkse vrouwen hadden niets in te brengen. Het werd slechts 3-0 maar had veel hoger moeten uitvallen!
Toen we naar bed gingen nog even naar buiten gegaan en ontzettend veel sterren stonden er aan de hemel!
Vanmorgen er niet zo vroeg uit maar hadden een probleempje. Het klepje van de WC ging niet meer dicht en als er dan iets in zit dat niet zo fris ruikt is dat niet lekker! Maar wij hebben een reserve cassette en die er in gedaan. Dan eerst naar de bakker om een brood te halen. Na het eten eerst de cassette uit elkaar geschroefd en gekeken of ik het maken kon. Het klepje was er uit geschoten en kon ik er zo weer in doen dus gerepareerd. De boel weer in elkaar gezet en deze als reserve gehouden.
De luifel uitgedraaid en buiten koffie gedronken. Kaartje voor vandaag gekocht en dan samen naar de markt. Hier is altijd een grote markt maar leek wel wat kleiner als toen wij enkele jaren geleden hier waren. Bij de kerk veel kruiden, diverse soorten kaas, groenten, olijven in alle soorten, brood, vis, gebraden kippen, enz. enz. Op het andere plein is meer kleding, tassen, schoenen en andere snuisterijen. Bep neemt voor Diane nog een tafelkleed mee en scoort zelf een jurkje! Na ruim een uurtje hebben we het wel gezien en lopen we terug naar de camper. Als de spullen in de camper liggen gaan we nog even naar de supermarkt om wat ander boodschappen te halen. We eten buiten want het is weer prachtig weer en dat is ook goed voor het zonnepaneel! Bep vindt het te warm om daarna nog een stukje te gaan lopen. Ik kan goed tegen de warmte, ben klimaatneutraal, en ga naar de andere kant van het dorp waar de camping "Rose de Provence" is. Daar zijn we twee keer geweest maar toen nog met de caravan. Daar was niets veranderd zo te zien, ben er niet op geweest. Maar ook kon je zien dat het hier een paar dagen geleden flink geregend heeft. Veel zand en grind op straat van omlaag komende paden en ook aan het riviertje kan je zien dat het water flink hoger heeft gestaan. Dan weer terug en Bep zat lekker te lezen. Wat drinken en even kijken wat de volgende etappeplaats zal worden.
Dan is het al weer theetijd, de dag vliegt om!
De kerkklok hier loopt 10 minuten achter dus ons wijntje ook! Als hij 5 heeft geslagen is het dus al 10 minuten later!
Het loopt tegen 7 uur als Bep met het eten gaat beginnen. Wat is het toch heerlijk dat mooie weer hier. De mensen zouden hier toch nooit chagrijnig hoeven te zijn! Wij, thuis hebben het veel over het weer maar hier wordt er veel minder over gepraat, denk ik, omdat hier 300 dagen de zon schijnt! Heb je natuurlijk wel 65 dagen over om te mopperen!
Na het eten gaat Bep afwassen en ik ga even door met de administratie

1. Niza/Rijk:
    4 september 2019
    Beste Bert en Bep
    Vandaag zijn jullie blijven staan in Riez. Meestal zien we je elke dag bezig met de camper om te komen van punt A naar punt B. Een georganiseerd geheel om in de ochtend op tijd te vertrekken. Weer een dag om nieuwe einders te ontdekken en te beleven. Steevast elke dag een verhaal om het aan ons als lezers door te geven. Bewonderenswaardig om elke dag te slagen met een verhaal. Jullie camper moet vol hangen met allerlei to-dolijstjes, herinneringsflarden en geheugensteuntjes, invallen en grappige gebeurtenissen. Uit deze doolhof van informatie wordt een verhaal gemaakt door Bert, gesteund door Bep. Bert schrijft vaak over de driepitter waar het heerlijke maal gemaakt wordt door een ervaren kok.. Heerlijk om te eten dat bereid is op je eigen driepitter. Bedenk wel dat jullie nog lang niet toe zijn aan de magnetronmaaltijd.
    Morgen waarschijnijk weer verder om de (oude) bekenden te ontmoeten. Hartelijk groet van ons.