Forcalquier

7 september 2019 - Forcalquier, Frankrijk

Zaterdag 7 september

Gisteravond net op tijd klaar om naar de voetbalwedstrijd te gaan kijken, Duitsland-Nederland.
Nederland begon niet verkeert maar het stond wel1-0 achter na 9 minuten dat ook de rust was.
Na wat wissels en omzettingen werd het 1-1 en zelfs 1-2 door een eigen doelpunt. Duitsland kwam makkelijk aan de 2-2 door een penalty. Maar Nederland kreeg de beloning om echt te willen winnen en het werd 2-4. We doen weer volop mee voor de kwalificatie voor de EK. En van Duitsland winnen, in Duitsland, is natuurlijk ook lekker!
Vanmorgen wat half bewolkt en ook nu was het slechts 14 graden toen we opstonden. Brood gehaald en na het eten Bep even de binnenboel kuisen.
Als we koffie drinken trekt de lucht open en schijnt de zon weer volop.
Dan de wandelschoenen aan en gaan we een wandeling maken naar Les Mourres. Dit hebben we wel eens gedaan maar gaan nu andersom. Eerst naar het mooie kerkhof dat op de lijst van Unesco staat. Mooi geknipte heggen met uitsparingen waar een graf onder ligt.
Dan lopen we verder omhoog, langs een konijnenfokkerij en varkenshouderij, en verder omhoog totdat we bij Les Mourres zijn op 730m hoogte. Les Mourres zijn kalkstenen "paddenstoelen" die gevormd zijn door erosie. Mourre betekend hoofd in het Provenciaals en het is al 25miljoen jaar oud! Na een tijdje daar te hebben rondgescharreld gaan we via een ander pad naar beneden. Halverwege eten we de meegebrachte lunch op en daarna naar beneden en een stukje door Forcalquier richting camping. Bij het voetbalveld was drukte en heel veel auto's stonden daar geparkeerd. Bep liep door en ik ben even gaan kijken. Wel 50 kraampjes en werd aangesproken door een vrouw en ik vroeg wat het allemaal was in mijn beste Frans. Kreeg in het Nederlands antwoord! Zij woonde hier ook in de buurt, in Sigonce en kende ook Herman Vinck. Het waren allemaal verenigingen, stichtingen, enz.  hier uit Forcalquier en uit de buurt die hun vereniging presenteren en een programma hebben om ook leden te werven en de mensen te laten zien wat ze allemaal kunnen doen hier in Forcalquier en in de buurt. Ik vond het een prachtig idee om zo mensen te interesseren voor je kluppie. Als ik bij de camping ben gaat Bep net douchen. Ik ga eerst nog even zwemmen in het mooie zwembad hier op de camping. Dus goed ingeweekt en daarna douchen! We zitten dicht bij het voetbalveld en kunnen diverse soorten muziek aanhoren dat daar vandaan komt. We hebben weer andere buren gekregen, een man alleen, een Deen dus maar aardig voor mijn Beppie zijn! Maar ook Fransen en een Spaanse camper, internationaal gezelschap dus. Ook komen er later nog een stel Nederlanders van tegen de 80 met een camperbusje! Na de thee beginnen de klokken weer te luiden en dan is het tijd voor een wijntje! Heerlijk genieten van de zon en het wijntje! Het is tegen kwart voor zeven dat Bep aan het eten begint te denken!
We eten weer heerlijk en ik doe de afwas! (Alleen staande Deen in de buurt!). Na de afwas ga ik in de administratie en doe dat binnen want s' avonds koelt het best af!

1. Diane Honingh:
    8 september 2019
    Ik denk dat je mijn moeder maar op een etentje moet trakteren om het gevaar van die single Deen af te wenden!
    Eerste keer zwemmen van dit jaar denk ik? Volgens mij heb ik je er in het voorjaar niet over gehoord en nu ook nog niet. Slaap lekker straks! X