Forcalquier

9 september 2019 - Soest, Nederland

Maandag 9 september

Gisteravond dus geen Winston bij de deur maar de prijs van 444.000 viel bij een oud keurig, pittig dametje van 90 jaar! Nou ja dan houden we het tegoed voor de volgende week!
Gisteravond weer een hele helder lucht met miljoenen sterren maar dat betekend dat het ook koud wordt! Toen we naar bed gingen was het nog 19 graden in de camper maar toen we opstonden, 11! Hoorde een vrouw op de markt zeggen dat het afgelopen nacht 5 graden was! Maar de zon schijnt al weer volop en de blindering van de voorramen open zodat de temperatuur al gauw oploopt. Eerst weer brood halen en na het eten Bep het bed verschonen en lekker buiten voor de camper koffie drinken. S' nachts is het koud maar overdag tegen de 30 graden!
We waren hier wat langer gebleven om ook hier naar de Provinciale markt te gaan. Dus tegen elven daar heen en deze markt is ontzettend groot, op alle pleinen en veel straten staan kramen met van alles en nog wat. Je kunt het niet zo gek bedenken of het is hier aanwezig. Maar ook heel veel Nederlanders die hier rondlopen. Veelal van de grijze golf, net als wij! Maar ook wel jonge mensen met kleine of geen kinderen. We hebben dan ook bijna twee uur over de markt gelopen. Paar dingetjes gekocht en dan weer terug naar de camping en eten. Na het eten ben ik nog even een stukje gaan lopen en kwam langs een Pompoenenveld. Een prachtige streek is het hier met veel mooi weer. Als ik weer terug ben ga ik nog even zwemmen nu ik nog de kans heb! Maak nog een praatje met onze Duitse buurman, die ook alleen is, en zijn eigen campertje ingebouwd heeft! Na de thee ruimen we de luifel op en wordt het tijd voor ons glaasje wijn. Maar de zon gaat achter wat sluierbewolking en de temperatuur daalt tot 24 graden, ook lekker! Om half zeven ruimen we ook de stoelen en tafel op omdat het er toch niet van komt om vanavond nog buiten te gaan zitten.
Om 18.40 gaat Bep met het eten beginnen.
Nog even over Forcalquier dat een rijke geschiedenis heeft dat teruggaat tot in de Romeinse tijd.
Aan het einde van de 11e eeuw werd het Graafschap Forcalquier gesticht. Dit was een zelfstandig staatje en zou tot in de 12 e eeuw voort blijven bestaan. Er werd zelfs een eigen munt geslagen! Het werd steeds belangrijker en het was een doorn in het oog van de Graven van de Provence. En er was ook veel rivaliteit. Hieraan kwam een einde toen de Gravin van Forcalquier, Gersende de Saban, in 1195 trouwde met Alfonso II, Graaf van de Provence. Hun zoon, Ramon Bérenger IV was verantwoordelijk voor het samengaan van de twee Graafschappen.
We eten weer heerlijk,in de camper, en ik doe de afwas. Bep droogt af en als alles weer op z'n plaats ligt nemen we een ontspannen houding aan. Bep TV en ik dit nog even afmaken.

1. Marije:
    9 september 2019
    Wat leuk dat jullie een paar dagen inForcalquier waren. Ik verheug me ook al op de herfstvakantie daar. Zal maar genoeg warme sokken e.d. Meenemen voor de nachten.
    Nog een fijne reis!xx