Lamarche sur Saône

26 september 2019 - Lamarche-sur-Saône, Frankrijk

Woensdag 25 september, vervolg

Dus vanaf de camperplaats in Nolay naar Bertha en Peter gereden en waren daar om 4 uur.
Nadat de camper stond en aangesloten op de stroom vond Peter dat de vijf al in de klok zat dus meteen maar een biertje genomen.
Gezellig bijgepraat en Bertha later wat lekkers voor ons gekookt. Na het eten hadden we nog genoeg stof om te praten en de avond te vullen. Ook kwam natuurlijk ter sprake over de vrijwillige brandweer die door de Europese wetgeving de nek omgedraaid dreigt te worden.
Het werd laat zat en het was al dik donderdag dat we naar de camper gingen en als een blok in slaap vielen!

Donderdag 26 september

Vanmorgen er om 8 uur uit en m'n hoofd was niet helemaal zuiver! Peter ging met de auto brood halen en toen hij terugkwam zijn wij hem achterna gegaan naar binnen. We hebben onder het ontbijt nog even nagepraat en het was 10.15 dat we afscheid van hun namen en hoopte nog diverse keren bij hun langs te gaan in Molinot. Het was weer erg gezellig geweest.
Eerst weer terug naar Nolay gereden en daar op de camperplaats koffie gedronken want daar waren we aan toe!
We vertrekken weer, richting Beaune, waar je door het druivengebied gaat van Bourgondië. Er was al wat geplukt maar ze waren ook nog bezig om te plukken. Veel Polen doen dit werk, want er stonden twee autobussen met Pools kenteken. Hier worden de betere wijnen gemaakt en daarom wordt er nog veel met de hand geplukt! Ook machinaal maar dat is voor de goedkopere wijnsoorten. Bij Beaune de D973 naar Seurre genomen. Het is hier landbouwgebied en ziet veel groener dan het gebied onder Autun. Gisteravond heeft het ook nog veel geregend en vandaag af en toe wat miezerregen en 18gr. Ik denk dat de boeren er blij mee zijn!
Na Seurre, de D976 genomen langs de Saône, naar St Jean de Losne. We komen door kleine dorpjes waar je weinig mensen op straat ziet. Om één uur komen we aan in Lamarche sur Saône, een stadje van ruim 1200 inwoners. We gaan daar op de camperplaats staan die aan de Saône ligt. Zetten de camper op een recht stukje want het is wat hobbelig en loopt wat schuin af. Ook is de inrit prutterig vanwege de regen. Gaan eerst eten en lopen samen een verkenningsronde door het stadje. Ook hier valt weinig te beleven en je ziet ook hier bijna geen mens op straat. We kijken waar de bakker is en er is ook nog een slager maar de Spar is gesloten en opgeheven. Wel een grote kerk (op slot!), Eglise Saint Barthélémy uit de 19e eeuw met twee torens van 52 m hoog en een imposant gemeentehuis. Ook is er een piepkleine brandweergarage. We lopen weer terug en komen langs een 17 eeuws kapelletje die ook op slot is! Als we terug zijn begint het weer wat te miezeren maar om half vier schijnt de zon! Tijdens de thee komen er steeds meer campers op deze camperplaats. De vijf in de klok slaan we vandaag over, morgen maar weer!
Bep gaat vroeg het eten maken en dat smaakt weer heerlijk. Als ik de vuilnis ga weggooien tel ik 15 campers van 4 nationaliteiten!

1. Diane Honingh:
    27 september 2019
    Ik zie nu op de foto’s wat je bedoelde met dat er genoeg ruimte is en iedereen dan toch op elkaar gaat staan. Ze willen vast allemaal de bootjes bekijken!