Virignin

31 augustus 2019 - Virignin, Frankrijk

Zaterdag 31 augustus

Gisteravond na de afwas meteen de luifel opgeruimd en verder met de administratie.
Ik was nog niet helemaal klaar toen Bep al met de kaarten in haar handen naar buiten kwam.
Ze staat voor en dat is motiverend om de kloof groter te maken. De eerste twee potjes werd ik ingemaakt en ik wilde graag een derde spelen om het gat niet groter te laten worden en die won ik gelukkig, dus de stand 3-5 (ik speel thuis!) Het was al half elf toen we de boel gingen opruimen en ook naar binnen gingen want het werd klam. Nog wat TV gekeken en de klok sloeg twaalf toen we naar bed gingen. In vele dorpen is 10 uur het laatste klokkengelui en 's morgens begint het dan om 7 uur. Maar hier gaat het de hele nacht door al heb ik er weinig van gemerkt.
Vanmorgen weer prachtig weer en na het ontbijt de boel weer in orde maken voor de volgende etappe. Om 9.40 vertrekken we uit Port Lesney. In het dorp gestopt, Bep naar de bakker voor een brood en wat lekkers voor bij de koffie.
Over de D83 via Poligny naar Lons le Saunier. We komen op de D1083 naar Bourg en Bresse een prachtige weg en omgeving. Alleen wel op de snelheid letten want met die wisselende snelheden rijd je zo te snel en er wordt gewaarschuwd voor flitsers! Dan eindelijk een knappe parkeerplaats gevonden om koffie te drinken want daar zijn we wel aan toe! Door Bourg en Bresse even wat drukte en dan de D1075 naar Pont d'Ain. Het zegt het al, de brug over de Rivier de Ain.
Dan verder en de bergen om ons heen worden steeds hoger maar wij rijden langs het riviertje de    l' Albarine en langs de spoorlijn die ook door het dal loopt. Mooie weg, door kleine dorpjes met smalle straten en hoge bergen om ons heen. We komen in Belley waar we tanken bij de Intermarché. Bij de supermarkten tank je 8à10 cent goedkoper dan bij een reguliere pomp. Dan is het nog een klein stukje als we bij de camperplaats in Virignin Port zijn. Een nieuwe camperplaats bij een haven in een Bypass van de Rhone, het Canal de Devivation. Het is er niet druk, er staan er vier en er is plaats voor meer dan 20 campers. Camper neergezet en gaan eten. Het is ook vandaag weer erg warm. Toen we vertrokken was het 22 graden en toen we hier aankwamen 31! Dus de stoelen in de schaduw en proberen je rustig te houden. Valt voor mij niet mee dus even naar het haventje gelopen. Maar we hadden ondertussen Nederlandse buren gekregen en daar eerst een praatje mee gemaakt. Komen van Tholen en waren van het voorjaar naar de Noordkaap geweest en hadden het koud gehad. Hadden ook een fotoboek mee en heb dat bekeken. Hadden een zeilboot gehad en ook er mee naar Engeland geweest. Maar hij kon ook het motto: " Een boot is werken tot je dood" en hij had geen geldboom, zei hij, dus die boot 10 jaar geleden ingeruild voor een camper wat hun uitstekend bevalt. Tijdje gepraat en dan even naar het haventje gelopen. Ook is hier een fietspad dat helemaal van Genève naar Lyon loopt als ik naar de borden kijk. Die fietsroute heet: Viarhôna.  Dat waren we nou net niet van plan dus houden we de fietsen achterop de camper! Dan is het al weer bijna tijd voor de thee, de dag vliegt om!
Het koude witte wijntje smaakt ook weer lekker en we hebben gelukkig schaduw van de camper en kunnen daar vertoeven. Bep wacht nog met eten maken want binnen is het om 7 uur 36 graden. Als we even wachten gaat de zon achter de bergen en zal het wel afkoelen. Bep wacht dus met eten maken tot de zon vertrokken is. We eten buiten en het is bijna half negen als de boel weer aan de kant is. Het wordt nu beter nu de zon vertrokken is. Straks zal het wel weer kaarten worden!

1. Corrie en Fren:
    31 augustus 2019
    Zo heerlijk genieten samen van het weer en de mooie omgevingen👍🏽
  2. Diane Honingh:
    31 augustus 2019
    Wel weer winnen hè mam!

Hier vandaag een warme dag. Tom moest voetballen bij en tegen de Dijk voor de beker. Maar pfff, het was echt warm. Ze hielden ook halverwege drinkpauzes.
    We zouden buiten eten, had de tafel al gedekt en toen begon het te regenen. Dus toen alles maar weer naar binnen verplaatst.
    Als ik jullie foto's bekijk krijg ik ook wel zin in vakantie! Heerlijk hoor. Fijne avond, x