Naar de Abdij
13 september 2024 - Paimpol, Frankrijk
Vrijdag 13 september
Gisteravond was de laatste aflevering van B+B vol liefde dat Bep volgde en dus nu is afgelopen. Daarna nog “Het Roer Om” waar mensen deze keer emigreren naar Denemarken.
Ook hadden we nog een paar buitjes gisteravond maar vanmorgen volop zon maar het is nog best fris buiten. Het komt wel goed als de zon wat hoger komt!
Het wordt best mooi weer en de zon doet zijn best!
Na de koffie gaan we naar de Abdij de Beauport, die bijna in de achtertuin van de camping ligt. Er is een speciale poort en na 5 min. staan we bij de ingang van de abdij, betalen entree en lopen de voormalige abdij door, het is net als je in Engeland veel tegenkomt.
De abdij is in 1202 gesticht door Alain de Goëlo, graaf van Penthiène, voor de zielenrust van zijn ouders.
Hier vestigden kanunniken zich uit de orde van de abdij, La Lucerne d’ Outremer.
De abdij kreeg schenkingen in de vorm van land, recht en privileges in Bretagne en Engeland. De abdij ontwikkelde zich hierdoor met handelsverkeer over land en over zee.
In de 16e eeuw krijgen ze tegenslagen maar in de 17e eeuw wordt er nieuw leven in geblazen. De gebouwen werden gerestaureerd en opnieuw ingericht en de tuinen nieuw aangelegd.
Eind 18e eeuw werd het weer verwaarloosd en tijdens de Franse Revolutie komt er een einde aan het kloosterleven en worden de gebouwen opgedeeld in privé appartementen, gemeentehuis, scholen, boerderij en citrusmakerij.
In 1862 komt de abdij op de lijst van Historische Monumenten te staan. In 1992 koopt de Franse kunstbescherming het landgoed Beauport. De abdij en landgoed wordt gerestaureerd en geopend voor publiek. Men besluit om de ruïnes niet meer op te bouwen.
We lopen zo en het is net alsof je in Engeland in een oude kerk/ klooster loopt. De muren zijn blijven bestaan maar al het houtwerk en verdiepingen zijn verdwenen. Leuke brochure en in het Nederlands! Ook een mooi uitzicht over de baai waar het aan ligt, hele grote tuinen waar heel veel soorten appelbomen staan. Ook kruiden en bloemen, enz. Het beslaat een groot gebied waar ze zich vroeger zelf moesten bedruipen en het overschot konden verkopen. Als we er uit gaan nemen we een andere weg naar de camping. Over een wandelpad, de GR 34, langs de kust naar de camping. Ik zou nog even brood halen maar de “Depot de Pain” verkocht alleen brood dat besteld was door de camping. Maar we hadden gelukkig nog brood dus komen we niet om van de honger.
Voor het eten de fietsen eraf gehaald en. Na het eten zijn we een stuk gaan fietsen. Het was mooi weer maar op de fiets kon je best een dik vest aanhebben.
Naar De haven van Paimpol waar heel veel boten in liggen en het best druk is op de terrasjes.
De VVV is nog dicht en wij fietsen over een fietspad naar Ploenez en maken een rondje om de kerk en gaan weer terug want het is best fris op de fiets.
We gaan nog wel even aan bij de Intermarché om wat boodschappen mee te nemen (brood).
Daarna fietsen we weer terug naar de camping, stoelen eruit en heerlijk in de zon gaan zitten. We brengen de middag in ontspannen sfeer door en zien weer diverse mensen binnenkomen en weer een plaatsje zoeken. Als het half zes is gaat de zon achter de bomen en gaan wij naar binnen want het koelt snel af.
Bep zorg weer voor het eten en als de afwas gedaan is doen we de luiken dicht om het behaaglijk te houden in de camper.

En het schijnt beter en iets warmer weer te worden komende week. Laten we het hopen!