Saint Pierre de Moûtier

16 april 2023 - Saint-Pierre-le-Moûtier, Frankrijk

Zondag 16 april

Gisteravond TV gekeken en de route van morgen bekeken.

Vannacht nog een dekentje erbij want het werd koud in de camper. Vanmorgen was het buiten 6graden en binnen 11. Dus eerst de kachel aan en na een half uur er uit want toen was het behaaglijk in de camper.

Na eten de camper weer klaarmaken voor de volgende trip.

We vertrekken om 9.05 uit Saint Livière en het miezert wat en het is slechts 6 graden.

De Tom Tom heeft weer een mooie toeristische route in petto en stuurt ons rond het Lac Du Der over allemaal binnenwegen. Gelukkig wordt het na een kwartiertje droog maar als de zon schijnt ziet het er toch wel mooier uit. Heel veel koolzaad en granen en ook wel andere producten die ik niet ken. We rijden dus binnendoor naar Troyes en een stukje verder gaan we koffie drinken. De temperatuur is nog niet boven de 8 graden gekomen. We rijden verder over de N77 naar Auxerre, gaan over de rivier l’Yonne en dan richting Le Charité sur Loire. Hier gaat de landbouwgrond over in grasland dat ook geel ziet van de paardenbloemen.

Stukje voor St Florentin gaan we eten en het is nog steeds 8 graden! Als we verder rijden blinkt de zon af en toe door maar de temperatuur komt niet boven de 10 graden!

Als we La Charité voorbij zijn, komen we op de A77 richting Nevers en de temperatuur loopt op naar 14 graden. We gaan om Nevers heen, zien het circuit van Nevers Magny Cours, en rijden naar Saint Pierre de Moûtiers waar een camperplaats is van Camping Car Park. 48 plaatsen en slechts één bezet. Dus plaats uitzoeken, de camper installeren en om 3 uur lopen wij het stadje in dat bijna 2000 inwoners heeft. Best een oud stadje met historie. De naam heeft het te danken aan een klooster dat hier stond achter de muren en torens die de stad beschermde. De kerk, Saint Pierre, zijn ze mee beginnen te bouwen in de 12e eeuw en het is ook een etappeplaats naar Santiago de Compostela. Ook is de stad belegerd door de troepen van Jeanne d’Arc, bevelhebster en vaandeldraagster, die de stad op 4 november 1429 innam om de Engelsen het land uit te jagen. Zij werd na deze daad door Karel VII in de adel verheven.

Maar oud werd ze niet, op 19 jarige leeftijd belandde ze op de brandstapel van Rouen, veroordeeld door een partijdige kerkelijke rechtbank. Hier is Saint Pierre staat een standbeeld van haar, gemaakt in 1902.

In de buurt vind je diverse kastelen die in particulier bezit zijn. Zo lopen we een uurtje door het stadje waar weinig te doen is. Ook diverse winkels die voorgoed gesloten zijn maar wel alle voorzieningen heeft die een mens nodig heeft.

De zon schijnt en we overwegen nog even buiten te gaan zitten maar de wind is fris en als de zon achter een wolk verdwijnt is het te koud dus gaan we naar binnen.

De één na de ander komt binnen zodat er, als wij aan een wijntje zitten, zo’n 15 campers binnen de poort zijn.

Bep gaat het eten maken en ik even in de administratie.

1. Diane Honingh:
    17 april 2023
    Hier viel het weer gisteren ook vies tegen. En nu, maandag, begint eindelijk de zon er eens een beetje door te komen (het is verdorie al 13.30 uur) want vanmorgen was er nog niks aan: grijs en koud.
  2. Tom:
    17 april 2023
    Jemig, 11 graden in de camper! Wat een kou! Slapen met een skipak aan dus ;)