Villarejo de Fuentes

26 april 2023 - Villarejo de Fuentes, Spanje

Woensdag 26 april,

Als de zon achter de berg gaat wordt het frisser al hebben die kinderen daar geen last van want toen wij naar bed gingen hoorden we ze nog. Het was dan ook weer erg helder met miljarden sterren.

Vanmorgen weer koud in de camper, 9 graden, en buiten was het 5 graden. Dus ons zoemertje een poosje aan voordat we uit bed stapten.

Gisteravond ook de route bekeken die we wat om leggen. Waar we heen willen is het bijzonder warm en hier is het ook wel warm maar de nachten zijn dat niet!

Daarom gaan we niet zo ver vandaag.

We maken de camper weer rijklaar en vertrekken, nadat we water hebben aangevuld, om 9.40 van de camping. Eerst nog even naar het dorp om brood te halen bij de Supermercado (klein winkeltje). We gaan dezelfde weg terug als dat we heen zijn gekomen. Bep kneep hem omdat ze nu niet aan de kant van de berg zit en niet van dieptes met verre uitzichten houdt. Ze zijn ook nog op het smalle stuk aan het asfalteren, komt een nieuwe laag overheen. Wordt geregeld met stoplichten en wij hebben mazzel, het staat op groen en wij kunnen de 2 km doorrijden. Maar soms erg smal omdat de ene helft al gedaan is en je niet over de helft van de weg kunt rijden. Maar het gaat goed en komen weer op de bredere weg zo naar Cuenca.

Daar even voor gaan we de A40 op richting Madrid. Op een parkeerplaats gaan we koffie drinken en slaan af naar de CM 2121. Over de hoogvlakte van zo’n 900 m hoog. Allemaal landbouwgrond wat je ziet. Heel veel moet nog ingezaaid worden. Het is een mooie weg maar als hij overgaat naar de CM 3120 wordt de weg smaller. We komen in Villarejo de Fuentes (11.50) en moeten even zoeken waar de camperplaats is. Maar gevonden, plek voor 4 campers en wij zijn no 1. Mooie camperplaats met alle voorzieningen die een camper nodig heeft, zelfs stroom. Camper neergezet en Bep verder met haar sok breien en ik bij de picknick tafel schrijven.

We eten binnen want er zijn steeds van die windvlagen en dan waait je brood van je bord!

Na het eten even water bijvullen dat hier niet naar chloor smaakt en het vuile water via een emmer aftappen. Lekker makkelijk want die voorzieningen zitten naast de camper, zelfs een afwasbak.

Villarejo de Fuentes heeft duim 500 inwoners en ligt ook aan een klein riviertje, Arroyo del Barrancón

Villarejo de Fuentes was vroeger een pleisterplaats op de Romeinse weg van Segóbergo naar Cartagena. In de middeleeuwen werd de nederzetting verlaten omdat er een epidemie aanwezig was. De kerk, Iglesia de Santa Maria Magdalena stamt oorspronkelijk uit de 16e eeuw maar is in de 18e en 20e eeuw gerenoveerd.

Ook is er nog een ruïne van een kasteel dat een stukje buiten de stad is. (13eeuw)

Na het eten gaan we even het dorp in, lopen naar Plaza Mayor waar het gemeentehuis in de steigers staat. Komen langs een kapel gewijd aan Maria uit de 16e eeuw (op slot) Lopen verder naar de kerk en ook deze is dicht. Er zou ook nog een klooster zijn maar dat stelde weinig voor.

Verder is dit dorp uitgestorven. Wel nog een kleine supermarkt die van 9-14 open is. Pinautomaat, openbare toiletten en natuurlijk het sportcomplex. Er zijn tennisbanen, een basketbalveld, trapveldje en een zwembad dat leeg is! Ik ben nog even wezen kijken maar zoals het er uit ziet is het voorgoed gesloten. Ook binnen ziet het er verwaarloosd uit.

Wij lopen terug naar de camper en maken er een rustige middag van. De zon is warm, dus de schaduw opzoeken.

De luifel moet ook nog een stukje uit want de zon komt, als we thee gaan drinken aan de voorkant en dat is te warm voor ons. Het is toch al 30 graden in de schaduw!

Kinderen hebben daar geen last van hier want die lopen op het basketbalveldje te voetballen. Later zijn er ook ouderen bij die lekker in de schaduw zitten

Wij een koud wijntje en de rest van de middag rust gehouden. Ik zou eerst nog even een wandelingetje maken maar had me bedacht!

Het is 19.15  als de zon achter een boom gaat en Bep wat gaat doen aan het eten.

Moet vanavond wat opschieten want Bep heeft straks mijn iPad nodig!

1. Diane Honingh:
    26 april 2023
    Wat een prachtige plek hebben jullie daar! En als je het moet geloven is het in Zuid Spanje echt ontzettend warm. Maar goed, bij jullie ook al goed warm.
  2. Tom:
    27 april 2023