Catral 2

6 mei 2024 - Catral, Spanje

Maandag 6 mei

Gisteravond nog een tijdje buiten gezeten tot Bep het fris begon te vinden, toen naar binnen en TV kijken. Nog een stukje van het bevrijdingsconcert gezien en ook van de vele festivals die in het gehele land waren. Feestende mensen en ik hoop dat ze ook nog stil hebben gestaan dat we op 5 mei 1945 bevrijd zijn en we daaraan onze vrijheid te danken hebben. Hier heb je daar niet zo’n erg in dat het bevrijdingsdag is. Er zitten hier heel veel nationaliteiten en als je langs loopt groet je maar in het Engels want daar zitten er ook veel van hier op deze enorme camping.

Vanmorgen wat bewolkt en toch 21 graden als ik brood ga halen. Ben 10 minuten te vroeg want de winkel gaat om 9 uur open. Buiten gegeten en dan wat klusjes. We maken er een rustige ochtend van, Bep nog wat wassen en ik de camper verzorgen. Je hebt hier water, stroom en afvoer op de plaats en dat is wel makkelijk, geen gesjouw.

Ik haal nog een stokbrood, maar nu op de fiets want het is best een stuk lopen.

We eten weer buiten en ik ga nog even op de fiets naar Catral. In de schotel zat een 10 Amp. zekering en ik had een 7,5 en die doet het goed maar er hoort een 10Amp. in te zitten. In Catral even rondgefietst en ik zag een garage en daar gevraagd. Hij had die zekeringen en meteen één voor reserve, kostte niets! Ook nog langs de kerk gefietst, Iglesia Santos Juanes, die twee jaar geleden op slot was maar nu is er een zijkapel open. Deze kerk was de eerste christelijke tempel die bovenop de overblijfselen van een Moskee werd gebouwd. Na een reeks renovaties in de 18e eeuw werd de huidige kerk in 1802 voltooid. Ik fiets nog even naar de Dia om een paar boodschappen mee te nemen. Ben weer op tijd terug voor de thee.

De oorsprong van Catral is onzeker. Voor onze jaartelling woonden hier al mensen en ook zijn er sporen van Romeinse bewoning aangetroffen. In de 13e eeuw kwam er een einde aan de Moslimheerschappij. Het werd veroverd door koning Alfonso. In 1264 werd de Kroon hersteld en vanaf 1296 zou Catral net als de zuidelijke helft van de provincie naar de kroon van Aragon gaan.

Tijdens begin 18e eeuw werd de landbouwgrond aanzienlijk verbeterd en toegenomen als gevolg van drainages van de wetlands, gepromoot door de kardinaal Belluga.

In 1829 werd het bespaard van de verwoestende gevolgen van een aardbeving die een groot deel van de regio verwoestte en waar veel slachtoffers vielen.

Sindsdien heeft het jaarlijks een dankzegging gehouden aan Sint Emigdio, patroonheilige tegen aardbevingen, als dank voor zijn voorspraak.

Hier zijn ook veel olijfbomen die geïrrigeerd worden door kanalen die gevoed worden door het water uit de rivier de Secura.

Catral heeft ruim 8600 inwoners.

We krijgen overburen en die komen uit Engeland. Zijn hier al 3 weken geweest en waren nu een paar weken richting Gibraltar geweest. Gaan morgen weer verder, hogerop, want ze mogen maar 90 dagen in Spanje zijn en moeten dan weer terug. Dit heeft ook met de Brexit te maken.

We praten zo een tijdje en hij had het verkeerde poortje genomen bij de tolweg en heeft zijn schotel beschadigd. Zijn vrouw was daar niet blij mee!

Wij gaan aan een wijntje en daarna gaat Bep het eten maken. Ondertussen barst er een onweersbui los met even een enorme regenbui. De boeren zullen er wel blij mee zijn en als dit het was, wij ook!

Ik mocht vandaag ook afwassen van Bep en dat is geen straf, het water is echt heet en er zijn wat mensen voor een praatje!

Het is wel afgekoeld na die bui maar evengoed nog 22 graden

1. Diane Honingh:
    6 mei 2024
    En ma vandaag de vuilnis?
  2. Tom:
    7 mei 2024
    Hebben jullie eindelijk geen schotelproblemen meer, maar nu de overburen! Het blijft jullie achtervolgen... (gelukkig alleen niet nu het probleem bij jullie!).

Jouw reactie