Ronda

8 mei 2023 - Ronda, Spanje

Maandag 8 mei

Gisteravond nog buiten gezeten tot het programma van boeren in Europa begon, waar Evert en Maud samen met Betty en Yvonne bij boeren in Engeland op bezoek gaan, leuk!

Vanmorgen weer mooi weer maar wederom een frisse ochtend met 15 graden.

Na het eten opruimen en de camper klaarmaken voor de volgende etappe.

Om 9.30 vertrekken we uit Baes de Granada en het is 23 graden. Zijn snel op de A 92 die toch drukker is dan we gewend zijn. Vooral om Granada heen veel verkeer maar het houdt niet op. We slaan af bij Campillos naar de A 367 waar eerst langs de kanten veel uien staan! Verderop veel Olijfbomen en ook is er al graan geoogst en licht het sto op de richel om geperst te worden. Prachtige route en komen om 12 uur aan op de camperplaats in Ronda, het is inmiddels 28graden. We zoeken een plaatsje en ik zet hem neer terwijl Bep met de paspoorten ons inschrijft.

Omdat we geen enkele plaats gevonden hadden om te stoppen gaan we eerst koffie drinken. Daarna eten en dan de stad in. We kiezen om met de bus te gaan omdat het nog best een stuk lopen is. Om 13.20 bij de bushalte en het bord zegt dat hij om 13.40 komt.

Er komt ook een oude man bij de bushalte en ik vraag hem of dit de halte is om naar het Plaza de Espagne te gaan. Hij zegt dat we dan no1 moeten nemen. Een jongere gast die wat hard praat zegt dat er van dat bord niets klopt en dat de bus later komt. Ik vertel de oude man dat we uit Holland komen en hij reageert met Johan Cruijff, Rembrand en van Gogh. De jonge man hoort dat ook en zegt Marihuana ! Het verschil tussen jong en oud.

Om 14.00 uur komt er een bus waar de oude man instapt en zegt dat we op no 1 moeten wachten. Die kwam om 14.05 maar de chauffeuse zei dat deze naar het Hospitaal gaat en dat ze over 10 minuten terug is. En dat was zo, om 14.15 kwam de bus, no1, en wij konden mee voor €1,- pp. We hadden dus bijna een uur op het bankje gewacht!

Na 10 minuten waren we in het centrum en nog even naar de VVV gelopen om daar een kaart te halen.

We waren vlak bij de Arena die in 1784 gebouwd is en waar nu nog 4x per jaar stierengevechten worden gehouden.

Ronda is al een oude stad met ruim 36.000 inwoners. Oorspronkelijk een Keltische stad al zijn er aanwijzingen dat er al in de prehistorie bewoning was. Na de Kelten de Feniciërs en daarna de Grieken. Later weer de Romeinen die het Arunda noemden. Tijdens de Moorse overheersing werd Ronda de hoofdstad van de provincie Andalucië. In 1485 werd het door de Christenen veroverd op de Moren. Er liggen drie bruggen over de Kloof, die Tajo de Ronda wordt genoemd, en door de rivier Guadalevin is uitgesleten. Die brug is de trekpleister van de Stad Ronda, die Puente nuevo heet. We lopen er naar toe en de kloof is gemiddeld 100m diep. We lopen de oude stad in en gaan eerst naar Iglesia la Virgen de la Paz (16e-18e eeuw) die op slot is maar je kunt wel de kerk inkijken achter het hek.

Lopen verder naar Iglesia Santa Maria la Major waar ze in 1485 mee begonnen zijn om te bouwen op de resten van een Moskee. De kerk was eind 17e eeuw klaar. Binnen best mooi en ook zijn er diverse afbeeldingen van Maria. Op het plein ook nog het gemeentehuis en daarna lopen we weer terug richting de oude brug. Nog wat souvenirs gekocht en dan de brug weer over naar de bushalte. Het was inmiddels 4 uur en de bus zou om 16.38 komen.  Maar ik had daar niet veel vertrouwen in en zijn we terug gaan lopen. Eerst door een drukke winkelstraat die behoorlijk opliep en daarna ging het de heuvel af en waren we om even over half vijf terug bij de camper. Meteen de luifel uit en wat drinken. Daarna nog een biertje en het is half acht als Bep naar binnen gaat om het eten te verzorgen. Het is nog heerlijk en kunnen na het eten nog een tijd buiten zitten.

1. Tom:
    9 mei 2023
    Jemig wat hebben jullie veel geduld! Bijna een uur wachten op de bus zou ik niet kunnen! Het weer ziet er bij jullie heerlijk uit, hier regent het al de hele dag...
  2. Diane Honingh:
    9 mei 2023
    Geduld is een schone zaak Tom Porsius! De genen van je vader geërfd zeker? Jullie hadden terug ook romantisch met zo’n koets kunnen gaan …..