St Anthonibos

10 mei 2021 - Mill, Nederland

Maandag 10 mei

Vannacht enkele buitjes geweest en vanmorgen om half zeven begon het flink te waaien zodat ik de schotel naar beneden heb gedaan. Maar het is niet koud, 20 gr. in de camper, als we uit bed stappen. Optimistisch de korte broek weer aangetrokken en na het eten wat klusjes om de camper gedaan. De zon liet steeds meer verstek gaan zodat ik voor het koffiedrinken mijn lange broek weer heb aangedaan. Dan gaan we op zoek naar het vervolg van deze reis, om ergens nog na woensdag, twee dagen te bivakkeren. Inmiddels was het gaan regenen en werd het plan gewijzigd. We zouden eerst een ronde van 40km maken op de  fiets maar als het na het eten nog regende zouden we een wandeling gaan maken. Maar na het eten was het droog en er is ook nog een fietstocht van 30km en dat gingen we doen. Om 13.25 op weg en ook nog in de eerste km een paar spetters op ons hoofd! We reden door St Hubert langs vele boerderijen en ook prachtige huizen, naar Ledeacker, een dorpje van 620 inwoners dat al in 1414 vermeld was. Ook een grote kerk, de St Catharinakerk, waar we langs fietsten. Even verder staat een korenmolen, De Hamse molen/ De Ster die in 1811 gebouwd is en in 1977 werd herbouwd. Een stukje door, langs de boerenvelden, komen we in Sint Anthonus, een plaats met 4145 inwoners en een imposante kerk, de Heilige Anthonius Abt. De eerste kerk werd op de plaats van een kapel gebouwd in 1447. Alleen de toren stamt nog uit die tijd, het schip is in 1931 vervangen. Bij de ingang staat een groot bronzen beeld, het Heilige Hart beeld. Naast de kerk een groot kerkhof waar ook een stukje is ingeruimd voor gesneuvelde soldaten die hier op 25 sept. 1944 omkwamen.

We rijden door en komen in het St Antoniusbos wat 937HA groot is. Eerst langs een natuurcamping, midden in het bos en er is ook een enorme heide waar Schotse Hooglanders grazen. Er liep er één vlak bij het fietspad zodat Bep er even een sprintje uit perste!

Ook zouden hier veel schapen moeten zijn maar die hebben wij niet gezien, wel een schaapskooi. Ook is hier een groot, vakantiepark, de Bergen, maar ook een Avonturenpark. We rijden door het prachtige bos en komen weer uit bij de landerijen en boerderijen. Nog door een stuk Molenheidebos en dan zijn we bij de camping. Maar Bep heeft nog wat boodschappen nodig en rijden we door naar de Aldi. Als Bep terug komt, de boodschappen in de zijtas en naar de camping waar we om 16.15 arriveerden na 35km.

De zon schijnt, ik twijfelde nog om de korte broek weer aan te trekken (maar niet gedaan) en zijn we buiten thee gaan drinken. De wind valt helemaal weg en het is heerlijk als we ons wijntje drinken. Bep gaat om 18.20 eten maken en ik begin met dit verhaaltje. Na het eten nog even verder om het af te maken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl