De stad in en regen

1 juli 2021 - Kołobrzeg, Polen

Donderdag 1 juli,

Gisteren was het de dag dat André Hazes 70 jaar zou zijn geworden. Daar werd veel aandacht aan besteed op de TV. Leuk om de jonge Hazes te zien met zijn herkenbare liedjes. Veel artiesten pikken nu nog een graantje mee om zijn liedjes te zingen. Toen misschien wat ondergewaardeerd maar nu een ster.

Vanmorgen bewolkt en 20 graden. Na het eten Bep een wasje en ik wat hand en spant diensten.

Als de was hangt gaan we koffie drinken.

Om 10.45 gaan we naar het centrum dat een kleine 2km lopen is. We lopen langs enorme flatgebouwen die in de communistische tijd zijn neergezet, geen enkele verfraaiing of balkons, alleen om veel mensen in te stoppen.  Er zijn nog wel wat oude gebouwen die hersteld zijn na de oorlog. De Luntenturm, een toren uit de 14e-15e eeuw, overgebleven van een muur die toen om de stad stond. Het stadhuis dat in WOII erg geleden heeft maar na de oorlog weer is opgeknapt. De Mariakerk waar men in de 13e eeuw mee beginnen is mee te bouwen. Van 1531 tot 1945 was het een Lutherse kerk en daarna weer katholiek. In WOII in de brand geschoten en na de oorlog weer herbouwd. We lopen ook nog naar het Poolse legermuseum, dat midden in de stad ligt. Er is buiten veel te zien en daar houden wij het bij. We kopen nog een brood voor 90cent en het begint te miezeren en lopen terug naar de camping. Met mondkapjes is het een beetje warrig. In winkels dragen de helft mondkapjes en de andere helft niet. Wij hebben ze altijd bij ons. Ook vandaag de Corona Check op internationaal gezet omdat dit vanaf 1 juli kan.

Op de camping draai ik de luifel uit zodat Bep de was daar onder kan hangen. Daarna eten met radio 10 op de achtergrond.

Ik loop nog een rondje en ga onder de luifel zitten lezen en de route bekijken voor morgen.

Ruim de stoelen op als we thee gaan drinken want het begint nu te regenen. Ook kijk ik naar de etappe van de Tour de France waar Mathieu v/d Poel nog in de gele trui rijdt.

Ook vandaag red hij het weer om morgen in het geel te starten.

Maar de reporter is enthousiaster dat Cavendisch voor de 32ste keer een etappe heeft gewonnen dan dat v/d Poel morgen weer in het geel rijdt!

Na een wijntje ga ik eten halen, hier om de hoek. Dus heeft Bep vandaag een makkelijke dag.

Het regent nog steeds en ik wil de luifel nog opruimen maar dan moet het wel even droog zijn.

Vanmiddag dus regen maar koud is het niet!

1. Diane Honingh:
    2 juli 2021
    Het ziet er inderdaad echt zo uit als je verwacht bij de term Oostblok!
    Hier vandaag (vrijdag) ook weer een troosteloze ochtend: grijs en af en toe een miezerbui. Echt warm is het ook al niet. Nog geen zomer dus!