Tangermünde

28 augustus 2020 - Tangermünde, Duitsland

Vrijdag 28 augustus

Gisteravond nog twee spelletjes Skip Bo gedaan die ik alle twee won dus dichterbij kom.

En nog naar de serie Das Boot gekeken die wij volgen.

Vanmorgen vroeg begon het te regenen en nog even de kachel aangezet toen we opstonden.

Het regent behoorlijk door en we wachten nog even met vertrekken omdat ik nog wat handelingen buiten moet doen.

Het wordt droog en als ik klaar ben vertrekken we om 9.40 uit Dömitz en het is slechts 10 graden! We nemen weer de weg die parallel loopt aan de Elbe. Komen door Lenzen wat een leuk stadje is met een historisch centrum. Mooie rustige weg, gedateerde boerderijen, veel akker en grasland. En zowaar zien we koeien in de wei. Wat ons ook opvalt is dat er bijna geen zonnepanelen op de daken liggen hier in deze buurt. Ook geen windmolens hier. Misschien hebben ze stroom van zo’n oude DDR centrale! We komen in Witteberge en daar drinken we op een parkeerterrein koffie.

We vertrekken om elf uur en via een smalle binnenweg, door kleine dorpjes, komen we in Havelberg. Hier stroomt de rivier de Havel de Elbe in. Wij over de brug van de Havel en meteen links af want er was een “Umleitung”. Dus weer wat binnenwegen, door dorpjes, en na zo’n 20 km te hebben omgereden kwamen we weer op de beoogde weg uit. Dan de nieuwe brug (2001) over de Elbe heen en om 12.40 kwamen wij op de camperplaats in Tangermünde aan. Stond vol maar ernaast was nog een terrein waar campers konden staan. Camper neergezet en stroom er op. Eerst gaan eten en ik een verkenningsronde gemaakt. Alles is hier aanwezig voor een redelijke prijs. Dan lopen we het stadje in dat ruim 10.000 inwoners heeft. De naam Tangermünde is omdat het aan de mond van de rivier de Tanger ligt die ook in de Elbe stroomt. De stad bestaat al meer dan 1000 jaar en werd al snel een punt om tol te heffen van boten die langs vaarden.

Het was een favoriete plek van de Luxemburgse Keizer Karel IV die de burcht Tangermünde omdoopte tot een Kaiserplatz.

De 15e eeuw was voor de stad een “Gouden Eeuw” waarin het stadhuis en de St Stephens kerk werden gebouwd, omgeven door een stadsmuur met poorten.

In 1617 werd Tangermünde bijna geheel verwoest door een brand die was aangestoken door Grete Minde, die onenigheid had over een erfenis. Zij werd in 1619 op de brandstapel verbrand!

In 1826 kwam er een suikerfabriek als belangrijkste werkgever van de stad.

Tangermünde is grotendeels gespaard gebleven van ernstige schade door WOII. De Duitsers bliezen de brug over de Elbe op toen ze aan het terugtrekken waren. In de laatste dagen van de oorlog was Tangermünde het toneel van de laatste schermutselingen van de oorlog en de overgave van het Duitse 12e leger en het 9e leger van wat daarvan over was aan het Amerikaanse leger. Tussen 4 en 7 mei staken 100.000 Duitse soldaten en burgers de gammele ruïnes van de brug te voet over om uit de handen van de Russen te blijven.

Sinds de Duitse eenwording is de oude binnenstad geleidelijk hersteld.

Wij dus door het oude gedeelte van het stadje gelopen en wat winkeltjes bekeken. Ook nog naar de voormalige Burcht geweest wat nu hotel is. Wel een prachtig uitzicht over de Elbe.

We lopen weer terug en halen de stoelen er uit en gaan lekker buiten zitten want de temperatuur is lekker.

Het loopt hier helemaal vol met campers, ik denk dat er zo’n 60 staan en er komen er nog steeds meer bij!

Na de thee ook een wijntje buiten al moet wel het vest er bij aangetrokken worden.

Bep gaat weer eten maken terwijl ik hier mee bezig ga.