Teruel

23 april 2023 - Teruel, Spanje

Maandag 23 april

Gisteravond de laatste twee afleveringen van een serie bekeken en nog even de route van vandaag bekeken

Vanmorgen geen wolkje meer te zien dus als de zon op de camper schijnt wordt het lekker binnen.

Eerst nog water lossen en afscheid nemen van de buren voordat we vertrekken (9.35) we nemen de N211 weer en links en rechts wat fruitbomen en olijfbomen. We stijgen steeds wat en komen op 1000m hoogte. Nog een omleiding door een dorp en net voor Montalban zien we een parkeerplek en gaan daar koffie drinken.

Stukje verder slaan we af naar de N420 en stijgen nog steeds. We komen over een pas van 1408m hoog (14graden) en komen door een verlaten gebied. Even verder een pas van 1381m hoog en dan steeds wat dalen. Komen ook nog langs kleine dorpjes waar ook veel huizen leeg staan.

Er heeft hier ook nog een spoorlijntje gelopen maar is opgeheven en de stationnetjes staan er kaal en verlaten bij. Het is hier het dunst bevolkt gebied van Spanje. Rijden nog langs een riviertje, Rio Alfambra waar ook heel weinig water in staat.

We komen om 11.55 aan op de CP in Teruel en het is 17 graden, we zitten dan ook 965m hoog!

Zetten de camper neer, naast een Ier uit Noord Ierland. Komen aan de praat en die zijn nooit meer in Ierland, in de winter gaan ze naar de Canarische Eilanden met de Ferry. Heen kostte het €1100,- en terug €1600,-!

We zetten de camper recht en gaan eerst eten.

Teruel is de hoofdstad van de provincie Teruel en heeft 35.000 inwoners. Het bevindt zich bij de samenvloeiing van de rivieren Gudalaviar en de Alfambra die dan overgaat in de Rio Turia.

Oorspronkelijk woonden hier de Keltiberiers die door de Romeinen verjaagd zijn. Hier zijn ook diverse vindplaatsen van de oudste Dinosaurussen van het Iberisch schiereiland.

In de buurt zijn ook enkele overblijfselen van Romeinse nederzettingen gevonden.

In de 9e eeuw kwamen de Moren hier wonen maar de stad werd in 1171 ingenomen door Alfonds II en gaf de stad privileges om de herbevolking van het gebied te bevorderen.

In de middeleeuwen was hier een prominente Joodse gemeenschap. Tijdens vervolgingen in 1391 werden velen gedood of bekeerden zich tot het Christendom om zo hun leven te redden.

In de Spaanse burgeroorlog werd er om de stad gevochten van dec. 1937 tot Febr, 1938. Het werd een bloedige strijd waar 140.000 slachtoffers vielen. Ook zware bombardementen vanuit de lucht en van de Artillerie maakten veel slachtoffers in deze 3 maanden.

Om 13.40 gaan we lopend naar de historische stad. Het is wel 35 min. lopen!

Als we in de stad komen is het erg druk, veel terrassen zijn bezet maar het is dan ook prachtig weer. We lopen naar de VVV die op slot is en om 4 uur weer open gaat. We hadden niet aan de Spaanse tijden gedacht want alles is gewoon tot 4à 5 uur op slot.

Dus zelf maar een ronde gepland. Komen bij de Kathedraal Santa Maria de Mediavilla, gebouwd tussen 1171 en 1587, die ook op slot is. Eerst maar even een bankje gepakt en terwijl wij zaten te praten kwamen er mensen langs die het Nederlands hoorden. Praatje gemaak en die kwamen uit Goirle waar wij natuurlijk ook familie hebben wonen. Waren met het vliegtuig en hadden een auto gehuurd en zaten in een appartement. Tijdje gepraat en wij verder. Na een tijdje lopen we weer verder naar het Mausoleum de los Amantes, waar twee gemummificeerde lichamen liggen, uit de 12e eeuw, van twee geliefden die van smart stierven omdat zij elkaar niet konden krijgen (op slot)

Dan verder naar de toren El Salvador uit de 14e eeuw. We lopen nog naar een andere kerk, San Pedro (op slot) en over het Plaza del Torico waar veel mensen op het terras zitten. We moeten nog een heel stuk lopen dus besluiten we om naar ons eigen terras te gaan en daar wat te gaan drinken. Ook hier is nog een museum van Dinosaurussen en ook een themapark daarover.

We zijn om over vieren terug en vlijen ons neer in de stoelen. Het is heerlijk weer dus genieten we van het weer en een drankje op ons eigen terras.

Minder geniet ik van de wedstrijd PSV-Ajax dat 3-0 wordt en ook voor Ajax geld nog dat ze de beker kunnen winnen maar dan moet het wel beter gaan dan vandaag.

We eten binnen met de bord op schoot om Studio Sport te kijken.

Mooi rit vandaag al is het wel een gebied waar je weinig mee kunt. Ook hoog en daarom vanmorgen lage temperaturen.

1. Tom:
    24 april 2023
    Het is ook eens leuk voor de verandering om wat drukte om je heen te hebben! Jullie hebben vaak lege straten en nu dus weer wat voller, dag is wel leuk!