Alcaniz

22 april 2023 - Alcañiz, Spanje

Zaterdag 22 april,

Gisteravond tot half tien buiten gezeten en dan naar binnen TV kijken.

Vannacht heeft het wat geregend en daar zullen de Spanjaarden wel blij mee zijn.

Vanmorgen bewolkt maar aangename temperatuur.

Vandaag gaan we Alcaniz in en wat boodschappen doen dat hier vlak bij is.

Alcaniz ligt aan de oever van de rivier de Guadalope.

Hier vlakbij zijn grottekeningen gevonden uit de prehistorische tijd.

In 212v.  Chr. vond hier een veldslag plaats tussen de Cathagers en Romeinen die de Cathagers wonnen

De huidige plaats dateert uit de Islamitische tijd. Het werd veroverd door de Christelijke troepen van Alfons I in 1119 maar werd weer heroverd. In 1157 werd het weer veroverd door de Christenen door Alfons II.

Op de heuvel werd in de 12 e eeuw een kasteel gebouwd wat nu, na veel herstel en renovatiewerkzaamheden een hotel is geworden. De stad werd belegerd door de Fransen die de stad zwaar beschadigde. In de Carlistische oorlogen werd de stad door Italiaanse vliegtuigen, die een verbond hadden met Franco, gebombardeerd.

We gaan eerst koffie drinken en lopen daarna de stad in. Eerst naar de VVV en kregen een plattegrond van de stad. We liepen eerst naar de enorme kathedraal, Iglesia Santa Maria la Major.

Is uit de 18e eeuw en gebouwd op de resten van een vorige kerk uit de 13e eeuw. Eenvoudig en donker binnen! Dan lopen we omhoog naar het Castillo de los Calatraves dat nu dus Hotel is geworden. Mooi uitzicht over de omgeving en op de Rio Guadalope. We lopen weer naar beneden en doen alle kerken even aan. Eerst naar Iglesia del Carmen (op slot) en daarnaast het klooster (op slot) We lopen de winkelstraat terug waar heel weinig mensen zijn. Ook zijn diverse winkels voorgoed gesloten. We lopen weer langs de kathedraal en zo naar beneden richting Camper.

Eerst nog langs Iglesia de San Francisco die ook op slot is.

Als we weer bij de camper zijn eerst nog wat drinken en dan boodschappen doen. Ik had vanmorgen gehoord dat morgen maar ook maandag, vanwege een feestdag in Aragon, de winkels gesloten zijn.

Daarna gaan we eten. Het is bewolkt en de zon komt er nu en dan een beetje door maar de temperatuur is 24 graden dus heerlijk weer om buiten te zitten.

De middag gebruiken we om wat te lezen en de verdere reis te bekijken.

Vul nog wat water bij en maak een praatje met de buurman.

Het begint zowaar wat te regenen en gaan we naar binnen. Komt goed uit want Bep heeft de thee klaar.

Maar na een half uur schijnt de zon al weer en kunnen we weer buiten zitten.

Na een wijntje gaat Bep naar binnen om met het eten te beginnen.

Ik ook naar binnen want de zon baat achter de wolken en dan wordt het toch frisser.

Nog even over de brandstofprijzen, hier in Spanje geeft de regering 20 cent per liter terug.

Dus als er aan de pomp €1,70 staat moet je €1,50 per liter afrekenen.

Zou onze regering ook eens een voorbeeld aan moeten nemen

1. Tom:
    22 april 2023
    Wat een mooie stad (en mooie foto’s)! Heerlijk!! Wij net terug van het verhuizen, het was een lange dag!
  2. Emma Hartman:
    23 april 2023
    Wat een mooie reis en heerlijk weer.
    Stuur wat zon naar Nederland. Het weer is hier koud en nat.