Torun

21 juni 2019 - Torun, Polen

Vrijdag 21 juni

Gisteravond na Hart van Nederland naar bed gegaan.
Vanmorgen toch weer vroeg wakker al hebben we geen grote etappe voor de boeg.
Vandaag ook de langste dag en breekt de zomer aan. Het is wel de langste dag maar toen wij in.  St Petersburg waren, waren de nachten nog veel korter, later donker en vroeger licht!
Maar rustig aan gedaan en nadat onze camper rijklaar was gemaakt, gingen ook onze jonge Duitse buren met zoontje Julius weer verder. Daar afscheid van genomen en wij ook om 9.15 op weg. Stukje door Malbork en dan langs de rivier de Nogat die later in de Wisla stroomt. Ook langs die rivier want wij nemen de alternatieve route over secundaire wegen. We kunnen zien dat de regen, hagel en wind ook op het platteland heeft huisgehouden want op vele stukken land heeft "het Poolse graan de orkaan niet weerstaan" want veel ligt er plat! We zochten wederom naar een parkeerplaats maar in het begin waren ze er maar nu je er een zoekt zijn ze er niet. We keken nog bij een kerkje en zagen Geert en Jannie daar staan. Wij waren er net voorbij! Wij gestopt in Grdziadz waar een enorme supermarkt is. Hier is alles te koop wat een mens nodig heeft. Maar wij hebben niet zoveel nodig maar sjeezen wel de hele winkel door. Dan nog in de rij staan voor de kassa, je kunt beter in een kleinere winkel boodschappen doen. Nu waren wij een half uur verder.
Maar ja, nog geen koffie gedronken en 20km verder was een kerkhof met een parkeerterreintje, dus daar geparkeerd en koffie gedronken. Mooi rustig plekje, niemand had kast van ons!Dan weer verder en nu wel proberen om een mooie parkeerplaats te vinden. Niet dus, geen parkeerplaatsen. In de verte zag ik een kerkje en ik zei tegen Bep: daar rijden we heen, misschien is daar parkeergelegenheid. Daar naar toe gereden en ja, prachtige parkeerplaats. Daar eerst rustig gezeten en gegeten. Na 5 kwartier het laatste stuk gereden naar Torun, de laatste etappeplaats van onze reis met de ACSI. We kwamen om 14.35 aan op de camping en het was 25 graden. Nummer 14 getrokken en weer de buren van Henk en Hetty. Even daarna kwamen Jan en Joke en die hadden moeten stoppen vanwege de hevige regenbuien! Wij hadden een paar druppels gekregen toen wij zaten te eten, de straat niet eens nat! Als de camper staat gaan we even een verkenningsronde maken, maar het begint te spatten en onweren zodat we ons terug trekken in de camper. Onweer is over en binnen is het best warm dus naar buiten en onze luifel uitgedraaid en de stoelen er weer uit en lekker buiten gaan zitten. Thee gedronken en daarna het wijntje terwijl het regent. Maar gelukkig wordt het weer droog en om 6 uur is de laatste bespreking over de rit van vandaag en over de excursie van morgen. Ook zijn er nog wat vragen en suggesties over deze reis. Ook voor Geert en Jannie was dit pionierswerk omdat het de eerste reis is die door Rusland naar St Petersburg gaat. Jannie heeft voor elk koppel nog een verassing, een klein flesje wodka als aandenken aan deze reis. Dan ieder weer naar zijn eigen toko en wij nemen nog wat voor het eten. Het is weer heerlijk weer geworden, de broeierigheid is uit de lucht en de zon schijnt. Bep gaat om 19.15 aan het eten beginnen en dat wordt weer een heerlijke maal. Na de afwas nog even buiten onder de luifel zitten. De camping zelf is niet onaardig maar heeft wat nadelen. Er loopt een drukke weg achterlangs, ook een spoorlijn maar het ergste zijn de muggen en die steken!

1. Diane Honingh:
    21 juni 2019
    Steekmuggen... jakkes! Hopelijk KUn je ze buiten houden.

Veel plezier morgen nog en dan zondag: weer met z’n tweetjes. Slaap lekker! Kus