La Begude de Mazenc

9 oktober 2022 - Souspierre, Frankrijk

Zondag 9 oktober

Gisteren nog Volendam-Ajax gevolgd. Ook zoon en kleinzoon zaten op de tribune. Ajax met wat mazzel een penalty gekregen en van 0-1 werd het in de tweede helft 0-3. Maar Volendam kwam goed terug en het werd 2-3. Vlak voor het einde nog 3-3 maar helaas afgekeurd wegens buitenspel. In de blessuretijd werd het nog 2-4 voor Ajax. Ajax is wel mijn club maar voor Volendam heb ik ook een zwak en had hun toch een punt gegund tegen dit zwalkend Ajax.

Vanmorgen bewolkt en bij het brood halen was er al een vrouw zenuwachtig omdat ze vandaag richting huis gingen en er veel tankstations zonder brandstof zitten. Ook vertelde ze dat er in de omtrek ook veel tankstations zonder zitten. Ik dit maar niet tegen Bep verteld want ook wij vertrekken en de tank staat op 1/4!

Als alles weer op zijn plaats ligt vertrekken we om half tien weg van de mooie camping in Grillon.

Er is een tankstation dicht bij en daar is nog brandstof te koop. Wel duur (1,92/L) maar beter duur dan niet te koop. Tank vol (90L) dus kunnen we eventueel via Duitsland terug rijden.

We rijden binnendoor naar Dieulefit, want daar wilde we boodschappen doen, tanken en even kijken hoe het daar op de camping is die helemaal vernieuwd is. Onderweg bij Montbrizon, een tankstation die ook uitverkocht is. Bij de Super U in Dieulefit alleen diesel te koop! Als de boodschappen in de kast liggen gaan we eerst koffie drinken. Daarna lopen we naar de camping die helemaal vernieuwd is en ook een andere naam heeft. De Yurt’s zijn weg en er zijn veel huisjes bijgekomen. Er zijn, denk ik, nog 15 kampeerplaatsen over. Ook een nieuw toiletgebouw, zwembad er bij, we kennen het niet meer terug! We zijn er jaren geweest en hebben daar altijd een hele leuke tijd gehad en ook kennissen aan overgehouden. We lopen zo de camping over en gaan langs het riviertje, Le Jabron, over de brug het stadje in. Zie nog wel de vrouw van de bakker die de bladeren voor haar winkel aan het wegvegen is. Dan door de winkelstraat en de meeste winkels zijn bezet en bedoeld voor de toeristen. Zo lopen we via de andere kant weer terug naar de camper en vertrekken naar Begude de Mazenc. Daar komen we om half één aan op de camperplaats en zoeken een mooi plekje uit. Niet druk, er staan maar 5 campers waar er 24 kunnen staan.

Eerst eten en daarna de route richting het noorden bepalen. Om twee uur loop ik het dorpje in dat 1750 inwoners heeft. Ik zie een leeg zwembad, kerk, gemeentehuis, een kasteel en een bakker, wat wil een mens nog meer! Het kasteel is oorspronkelijk uit de 14e eeuw maar is in de 18e eeuw herbouwd. Het Château Loubet was de residentie van Emile Loubet, de president van de Franse Republiek.

Er is nu nog een groot park omheen dat opengesteld is voor het publiek. De kerk, Église St Pierre aux Liens ga ik in en is ook eenvoudig. Ik loop zo door het park weer terug, via het voetbalveld naar de camper. Deze camperplaats was voormalig de camping en ligt naast het voetbalveld. Ook de faciliteiten waren in een gebouw van het voetbalveld maar nu gesloten. Ook denk ik dat er niet meer gevoetbald wordt, want vandaag, zondag, is het hier erg rustig

We drinken de thee buiten want het is nog lekker.

Als het tijd is voor een wijntje gaan we toch naar binnen want de zon is achter de bomen verdwenen en dan wordt het toch frisser.

Bep maakt eten en ik kijk Studio Sport terwijl we eten.

1. Diane Honingh:
    10 oktober 2022
    Mooie foto’s! Echte Franse straatjes.
    Je schrijft dat je duur moest tanken maar het is nog steeds goedkoper dan hier, dit weekend was het op het schouw €1,97 voor benzine en €2,11 voor diesel. Kun je alvast weer wennen voor als je thuis bent.