Maandag, wasdag!

19 september 2022 - Trèbes, Frankrijk

Maandag 19 september

Niet zo lang meer buiten gezeten gisteravond, ook hier is het vroeg donker en er is weinig verlichting op de camping. Ook willen wij het buitenlicht niet aan doen vanwege de muggen.

Dus naar binnen en nog gezien dat Winston zijn koffertje met geld niet naar Uitdam heeft gebracht.

Vanmorgen was het fris in de camper maar de zon schijnt volop en die hebben we al vroeg op de camper en is het zo aangenaam.

Bep bakt nog wat broodjes af want je kunt hier pas om 9 uur brood afhalen die je gisteren besteld hebt.

Als in het brood ophaal neem ik meteen een muntje mee voor de wasmachine. Spreek nog met onze Belgische buurman die bruggen, viaducten, tunnels inspecteert voor Rijkswaterstaat in Nederland. Hij was vorige week nog bij de Afsluitdijk. Is nog jong, ong in de 30, en is alleen. Hij heeft één week vakantie en dat doet hij hier in de caravan van zijn ouders die voor een week met de auto naar Spanje zijn.

Dan de was in de wasmachine en koffie drinken. Wat lijnen spannen en als de koffie op is haal ik de was op. Bep hangt het op en ik ga even naar het dorp dat op 5 minuten lopen is. Leuk oud dorp, met een oude? Kerk, school, gemeentehuis en een kasteel dat privé is.

Maar ik ken niet echt wat vinden over het dorp op internet. Maar terwijl ik dit schrijf komt er een Belg, die hier woont, en geeft twee keer een rondleiding door het dorp en dat begint om 10 uur morgenochtend. Dus morgen meer over dit dorp.

Als ik terugkom dan ligt het meeste weer opgevouwen in de kast en het bed weer opgemaakt met de schone lakens. Het droogt hier zo snel, kan geen droger tegenop!

Na het eten even de lijnen opruimen en om twee uur ga ik op de fiets naar Trèsor om een paar boodschappen mee te nemen. Maar rij even door naar de Office de Tourisme om wat informatie te krijgen. Het heeft ruim 5500 inwoners en wordt doorkruist door het Canal du Midi. Er is een drietrapssluis en een aquaduct waar het Canal du Midi over de rivier de Aude gaat. Ook kijk ik even waar het fietspad begint dat langs het kanaal loopt. Ik rij nog door dat stadje heen en kom langs de kerk die uit begin 14e eeuw stamt.

Dan terug en langs de Intermarché die 1,5km van de camping is. Daar was ik eigenlijk voor op stap gegaan maar toch maar even verder gekeken! Met de beoogde boodschappen terug gekomen en eerst wat gedronken.

Spreek nog een Engelse vrouw die samen met haar man al 10 jaar in Spanje wonen. Ook daar wordt het leven steeds duurder. Wel doen ze wat aan de brandstofprijzen. Deze middag besteed ze aan het kijken naar de begrafenis van Koningin Elisabeth. Er zullen wel dingen gaan veranderen, Elisabeth was een verbindend mens, een soort moeder, zei ze.

Het is vandaag weer prachtig weer, zo’n 27 graden en dus de schaduw opzoeken.

Ook is er wel wat wind maar wij zitten aan de luwe kant van de heuvel en daar geen last van.

We moeten dan ook de schaduw opzoeken.

Tijdens de thee belt onze oudste dochter om even bij te praten. Vertelde ook dat haar zwager, de man van onze tweede dochter, in het weekend in Engeland 675 km heeft gereden met 30 man. Hij kwam als 9e aan, erg knap, hij heeft zijn carrière gemist!

We nemen nog wat te drinken voor het eten. Kunnen weer buiten eten en na de afwas kunnen we nog buiten zitten.