Weer op reis

3 september 2022 - Charleville-Mézières, Frankrijk

Zaterdag 3 september

Dit jaar wat later vertrokken dan voorgaande jaren. Dat kwam door de schilder, die ons huis weer van een nieuwe verflaag heeft voorzien. Dirk de Waart was donderdag klaar en toen zijn wij de  camper in orde gaan brengen om dus vandaag op reis te gaan.

Ook wel een bijzondere dag, vandaag 3 september, omdat het precies 100 jaar geleden is dat mijn vader geboren werd. Ook 28 augustus was de dag dat hij samen met mijn moeder 75 jaar getrouwd zou zijn. Dagen om even stil bij te staan.

Maar vanmorgen, toen we de laatste dingen ingepakt hadden, zijn we om 9.10 uur vertrokken van de Bijenven. Uitgezwaaid door de buren en langs de dijk richting Monnickendam.

Naar de Ring en dan de A2 die we helemaal afrijden. Het was toch behoorlijk druk, ondanks dat er weinig vrachtwagens op de weg zijn. Over de rivieren die behoorlijk laag staan vanwege het weinige water dat deze zomer is gevallen.

We stopten even voorbij Weert om koffie te drinken. Dan weer verder, de tunnel door bij Maastricht, en zo passeren we de grens met België, zo op Luik aan. Nu niet richting Luxemburg maar over de E42 naar Namen. Daar een stukje voorbij en even voor Charlroi naar de N98. Halverwege Philippeville, bij Mettel, op het grote plein in het hart van de stad gestopt om te gaan eten. Kerk, Stadhuis, muziektent en torentje, we stonden prachtig!

We rijden verder over de N5 en passeren de grens met Frankrijk. De wegen worden beter en ook het landschap wordt mooier. Door België, slechte wegen en door de Ardennen, wel mooi, maar erg veel bossen.

We komen om half 4 aan op de camperplaats in Charleville-Mézière, naast een camping.

Er waren nog 7 plaatsen vrij en we staan naast een haven dat verbinding heeft met de Maas.

De stad zelf heeft een terugloop van inwoners, in 1999 waren er nog 55.490 inwoners en heeft er in 2019 nog 46.450.

De stad bestaat uit twee delen, in het noorden Charleville en in het zuidelijk deel Mézière.

Mézière is het oudste deel en was in de Gallo Romeinse tijd bekend als Maceria. Charleville werd in 1606 gesticht door Carlo I Gonzaga, Hertog van Rethel.

In 1966 zijn ze samen gevoegd.

We drinken thee en daarna een wijntje/biertje, want het is heerlijk weer en warm, want we moeten de schaduw opzoeken. We besluiten om lekker bij de camper te blijven want het is nog een kleine kilometer lopen naar het centrum.

Bij de camping kan je eten afhalen en dat doe ik. Na het eten nog lekker buiten zitten, er is bijna geen wind en de temperatuur is nog heerlijk.

In België is de benzine 1,69/L en diesel 1,99L. In Frankrijk is het goedkoper maar dat zullen we morgen zien

1. Tante Henny:
    3 september 2022
    Goede reis en veel genieten . 🌞🍀🍷🍺
  2. Diane Honingh:
    3 september 2022
    Daar gaan ze weer hoor!
    Wij waren naar Ajax vanmiddag. Voor het eerst dit seizoen. Geen briljante wedstrijd maar 4 doelpunten en 3 punten. Prima dus! Nog beter dat PSV er 0 had! Hopen op beter spel as woensdag.
    Goede reis en veel plezier. X
  3. Corrie en Fren:
    4 september 2022
    Lekker weer op pad, wat is het voornemen van de route deze keer? In ieder geval heel veel mooie momenten en veilige reiskilometers.