Trakai

20 mei 2019 - Trakai, Litouwen

Maandag 20 mei

Vannacht een paar flinke buien gehad maar vanmorgen droog en een blauwe lucht. Het is dan ook al boven de 20 graden als wij opstaan. Vannacht ook warm geweest Bep wil het dekbed halveren!
Na de dingen die gedaan moesten worden vertrokken we om 9.40 uit Druskininkai. Naar de A4 richting Vilnius. Een mooie weg door heel veel bossen heen met af en toe een open stuk waar wat landbouw gepleegd wordt maar ook veel grasland. Maar heel weinig vee gezien. We rijden langs een dorpje, Perloja, dat na de eerste wereldoorlog een republiek was en 774 inwoners had. Het had ook een leger van 50 man. Dit is in 1923 opgeheven. Dan zoeken we een parkeerplaats en gaan daar koffie drinken. We rijden verder over de A4 en komen in Pirciupiai. Daar staat een beeld van een bedroefde moeder. Op 3 juni 1944 werden Duitse soldaten overvallen door Sovjet Partizanen en daar kwamen 6 Duitsers bij om. Op die zelfde dag kwam het 16e SS regiment onder leiding van Walter Titel en dreef de bewoners van Pirciupiai bijeen. Ze moesten de kerk in en in een paar huizen die in de brand werden gestoken. 119 mensen werden levend verbrand, waaronder 49 kinderen onder de 16. Er ontsnapte 13 mensen! Op 11 juni 1944 werden de resten van de lichamen begraven. Daar rond gelopen en weer verder het laatste stukje naar Trakai waar de camping is. Kwamen om 12.15 aan na 134 km. Mooie camping en ook een mooie plaats. Camper geïnstalleerd luifel uit en buiten gaan eten. Dan Bep lezen en ik schrijven en typen.
Om 3 uur is het verzamelen om met de boot over het meer naar Trakai te gaan. De lucht wordt donker, ik ruim de spullen buiten op en draai de luifel in. Wij nemen onze regenjassen mee en op de boot, die overdekt is, begint het te regenen. Wij stappen bij het kasteel uit en het begon te onweren. Dus besluiten we om eerst het kasteel te gaan bekijken. Senioren entree 4 euro en het kasteel bekeken. In het kasteel verbleven tijdens de 15e eeuw de Groothertogen. Het is verbonden met een loopbrug met het dorp en dat heeft nu ong 6000 inwoners. Het kasteel is diverse malen verwoest maar de Russen hebben het weer opgebouwd zoals het er in de 16e eeuw uitzag. In 1987 was het voltooid. Trakai was vroeger de hoofdstad van Litouwen en is de oudste stad. Ook is er een aparte wijk met Karaites die afkomstig zijn van de Krim. Zij kwamen daar al in de 16e eeuw en spreken nog steeds hun eigen Turkse taal. Hun godsdienst bevat elementen van Jodendom en Islam. Na het bezoek van het kasteel het dorp doorgelopen en ook hier diverse toeristische kraampjes. Dan vinden we het genoeg en komen Jan en Joke tegen waar we wat mee gaan drinken. Dan moeten we opschieten om weer de boot van 6 uur te halen voor de terugtocht. Het is inmiddels weer lekker weer geworden, de zon schijnt en de wind is een stuk minder.
Om 7 uur is er een diner gereserveerd in het restaurant van de camping. Bijna iedereen heeft zich daarvoor opgegeven en het diner is goed en het is ook gezellig. 9 uur zijn we weer terug in de camper. Bep lezen en ik bijschrijven!