Vila Velha de Ródâo

23 mei 2023 - Vila Velha de Ródão, Portugal

Dinsdag 23 mei

Gisteravond dus VI gekeken met Premier Rutte als gast en dat viel tegen. Anders valt er nog wel wat te lachen maar nu ging het alleen maar over wat er mis is in Nederland.

Ook René en Gerard Joling kwamen bijna niet aan het woord.

Vanmorgen een paar spetters regen voordat we uit bed stapten.

Temperatuur is buiten 18 graden en bewolkt.

Camper weer voor elkaar maken, laden en lossen,  en we vertrekken om 9.30 van de camping (21gr).

Over de IP 2 naar Portalegre waar veel Olijfbomen staan en ook kurkeiken. Tussen die kurkeiken lopen hele kuddes vleeskoeien.

Bij Alpalhâo gaan we naar de N18. Langs Nisa waar we voor €1,484/L gaan tanken.

Voorbij Nisa wordt het rotsachtig en ook een kronkelige weg die af en toe steigt en daalt. Na een behoorlijke afdaling komen we in Vila Velha de Rodeo dat aan de rivier de Taag ligt.

We komen op de camperplaats en zetten de camper daar neer. Alles aanwezig maar geen stroom. We gaan eerst eten en als de afwas gedaan is maken we een wandeling naar de Taag. Een grote brede rivier die bij Lissabon uitkomt.

We komen bij een plek waar 30.000 jaar geleden mensen woonden. Dit naar aanleiding van archeologische opgravingen die daar gedaan zijn. We lopen een stukje verder en zien een pomphuis die het water zo’n 10 meter omhoog pompt en via een buis voor irrigatie van de landerijen zorgt.

Ook lopen we nog langs een zijriviertje en gaan weer terug want Bep wil vandaag niet zo ver lopen.

Komen terug bij de camper en zoeken een plaatsje in de schaduw. Maar ik heb niet zoveel rust in m’n gat en loop het dorp nog even in. Vila Velha de Rodeo heeft 4000 inwoners maar er is weinig te beleven in het dorp. Loop over een brug en zie een molensteen met een mooi gerestaureerd gebouwtje. Ik de trap af en de deur stond open en ik dus naar binnen. Zit daar een man achter een bureautje en vraagt aan mij in het Engels wat ik wil. Maar hij wil me wel rondleiden in deze voormalige oliemolen. De man is heel uitgebreid en verteld hoe dat vroeger ging. De olijven werden eerst gemalen dmv drie stenen wielen die voortgebracht werden door koeien. De pulp werd dan in een soort filters gedaan en in een andere ruimte werd de olie er uit geperst. Dit ging met een zware hevel van een boomstam verzwaard met een hele grote steen. Dit moest allemaal met handkracht worden gedaan. Olie werd vermengd met water zodat het beter in de vaten stroomde. Olie drijft op water zodat het water dmv een pijp eruit werd geperst.

Maar als het herfst of winter was en er veel water uit de bergen kwam werd het gedaan via een schoepenrad die dan de molen aandreef. De man vond het best leuk denk ik om dat allemaal te vertellen. In 2012 was de molen helemaal gerestaureerd en gefinancierd door een rijke dorpeling.

Ik zou dus “even” weg maar dat werd een uur! Bep appte al dat de lucht betrok en er af en toe windvlagen waren en de luifel een stukje uitstond. Dus ik met gezwinde spoed op de camper aan via een pad langs het kleine riviertje waar 116 soorten vogels zouden zijn. Ook visdiefjes maar ik heb die niet gezien. Maar het weer viel mee, lekker in de schaduw gezeten, thee gedronken en later een wijntje. Het is 18.10 als Bep aan het eten gaat beginnen. Het rommelt wat in de verte en als we gaan eten vallen er een paar grote druppels. Het is best warm buiten dus als we binnenzitten ramen en deuren open!

1. Tom:
    23 mei 2023
    Wat een mooie camper plaats zeg! Heerlijk!
  2. Diane Honingh:
    25 mei 2023