Vollenhove

8 september 2021 - Vollenhove, Nederland

Woensdag 8 september

Gisteravond een prachtige wedstrijd gezien van het Nederlands elftal. Turkije had weinig in te brengen en het werd uiteindelijk 6-1 voor Oranje. Het was mooi om te zien wat een plezier er  uitstraalt van de spelers. We doen weer volop mee om volgend jaar aanwezig te zijn op het W K in Quatar.

Vanmorgen weer prachtig weer de zon hoog aan de hemel en geen wolkje te zien.

Afscheid genomen van de buurvrouw en nog anderen om ons heen, en om 9.40 vertrokken uit Meppel. Naar de A32, richting Steenwijk en dan de binnenweg naar Emmeloord. Boerenlandschap waar ze aardappels aan het rooien zijn en gras aan het opharken zijn. We rijden ook door het Nationaal Park Weerribben-Wieden en komen om 10.35 in Emmeloord aan. Bep had iets leuks voor haar zelf op internet gezien en zo’n winkel is ook in Emmeloord. Dus camper geparkeerd en ons verbaasd hoeveel winkels daar zijn. Een hele lange winkelstraat met ook cafe’s  terrasjes en restaurants. De winkel waar Bep moest zijn was helemaal achterin. Aardige juffrouw en geslaagd! Wat wil een mens nog meer!

Dan weer terug naar de camper en naar Vollenhove gereden. Bep dr vader zijn roots liggen daar en is daar geboren. Bep wilde daar nog een keer naar toe omdat er nog een zuster van haar vader woont en ook haar man. Allebei apart, de één in een verzorgingshuis en de andere in een gesloten verzorgingshuis, vlak bij elkaar. Ome Adri is nog goed bij de tijd, rijdt nog auto, maar tante Ada weet het niet meer.

Eerst naar de haven van Vollenhove gereden omdat daar een camperplaats is waar we al een keer eerder gestaan hebben. Maar ze waren daar het terrein opnieuw aan het inrichten en de plaats waar wij dan zouden moeten staan was niet veel. Wel daar op een bankje bij de haven koffie gedronken en dan naar de camping Akkertien gereden waar een camperplaats voor de camping is.

Camper geïnstalleerd en de stoelen buiten en even heerlijk in de zon gezeten.

Na het eten zijn we om twee uur Vollenhove ingelopen. Eerst langs en door een park waar vroeger het kasteel Toutenburg heeft gestaan en dan komen we bij het verzorgingshuis “de Clarenberg” waar Ome Adri in zit. Wij gevraagd waar hij woonde en een aardige medewerkster met ons meegelopen en inderdaad hij was thuis. Hij herkende ons meteen en dan komen de verhalen los van vroeger tijden. Is 88 jaar maar weet nog erg veel te vertellen. Tijd gezeten en toen zijn we gedrieën naar tante Ada (89) gegaan. Ome Adri in zijn scootmobiel en wij er achteraan. Dat gebouw staat aan de overkant en er is een omheinde tuin waar je met een code in kunt.

Tante Ada was buiten en eerst verwarde ze Bep met een nicht maar later herkende ze haar.

Het viel ons mee hoe ze was en toch nog dingen van vroeger wist. Ook mij herkende ze en ze vond mij er nog jong uitzien, ongeveer 59 zei ze! (Dat moest ik toch even vertellen!!)

Daar thee gedronken en er kwamen nog wat mensen bij zitten en even daarna zijn wij vertrokken.

Ook wilde Bep nog naar het kerkhof waar haar opa en oma en tweede vrouw van haar opa begraven liggen. Ook het graf van tante Jo bezocht die in onze afgelopen reis gestorven is.

Daarna terug naar de camper maar onderweg kwam er een man aanfietsen en Bep herkende hem.

Het was een halfbroer van haar vader, ome Kees (80), die wel erg op haar vader leek. Ook daar nog een tijdje mee gepraat en dan terug naar de camper.

Het was al 17.20 en dus tijd voor een wijntje. De zon was wel achter de bomen maar het was nog steeds lekker buiten. Hier op de camping is een snackbar en daar heb ik ons diner opgehaald!

Na het eten nog naar buiten en om dit verhaal te maken.

Vollenhove is een kleine stad met bijna 4300 inwoners en werd al in 944 vermeld.

In de 11e eeuw werd het gebied ontgonnen en in de 12e eeuw liet de Bisschop er een Burcht bouwen. Rond de Burcht ontstond het dorp Op ten Camph en kreeg in 1354 stadsrechten. Na 1380 werd de stad aangeduid als Vollenho. In de 15e eeuw was de bloeitijd van Vollenhove. Het was belangrijk door de visserij op Steur en was een bijstad van de Hanze.

Ook werden wallen en poorten ter verdediging aangelegd. In de eerste helft van de 16e eeuw werd net buiten de stad kasteel Toutenburg gebouwd en werd het bestuurscentrum van Groningen, Friesland en Overijssel. Drenthe telde niet mee, dat was te arm!

Bij het uitbreken van de tachtig jarige oorlog verloor Vollenhove de rol van bestuurscentrum en de eeuwen daarna kwijnde de stad weg.

In de tweede helft van de 19e eeuw werd de slotgracht vissershaven en het kasteel werd afgebroken. Toen in 1859 Schokland werd ontruimd, vestigden de meeste Schokkers zich te midden van de resten van het kasteel.

Eind 19e eeuw werd er een nieuw haven gebouwd en er ontstond een specifiek vissersschip, de Vollenhovense Bol.

Het werd belangrijk aan het begin van WOII als werkhaven voor de inpoldering van de Noord Oost  Polder.

Vanaf de 14e eeuw is de visserij belangrijk geweest voor Vollenhove. De monden van het Zwarte Water en de IJssel waren rijk aan zoetwatervis, zoals Steur, Elft en Zalm. Later werd de zoutwatervis, haring, de belangrijkste vissoort. De vloot werd geleidelijk vernieuwd met Botters en Schokkers. De tweede helft van de 19e eeuw leefde bijna iedereen van de visserij.

Toen in 1918 besloten werd dat de Afsluitdijk er zou komen en de Zuiderzee zou worden ingepolderd stopten vele vissers en zochten een baan op de wal.

De laatste beroepsvisser stopte in 1992.

Bep haar opa was ook beroepsvisser op de Zuiderzee en later op het IJsselmeer en zijn opa was geboren op Schokland vandaar dit verhaal. De boot van Bep haar opa was een Kwak en was de VN 60

Ik blijf nog zitten tot het bijna donker wordt en ga dan naar binnen om dit af te maken.

1. Diane Honingh:
    8 september 2021
    Leuk!!
  2. Tante Henny:
    8 september 2021
    Vollenhove . Daar hebben we ook met de boot gelegen. Heb je wel het boek:
    14 dagen op een ijsschots gelezen!
    De familie Bording uit Durgerdam ging met de slee het ijs op om te botkloppen.
    Nu nog een beeldhouwwerk als herinnering aan hen bij de Haven