Reken

30 juni 2020 - Groß Reken, Duitsland

Dinsdag 30 juni

Gisteravond de stand weer gelijk gemaakt met Scrabbel. TV kijken is echt niet leuk meer, veel herhalingen of praatprogramma's. België heeft af en toe goede series en géén reclame! En we hebben de films vergeten mee te nemen.
Vanmorgen bewolkt en ook een stuk frisser. Na het eten de fietsen er af gehaald en na de koffie breekt de zon er af en toe door en zijn we een stuk gaan fietsen. We zouden de blauwe route volgen maar die waren we snel kwijt, stonden er niet of niet gezien! Maar we kwamen evengoed bij de " Waldkapelle". Aan de voet van de berg was een waterbron onder een rozenstruik die heilzame werking zou hebben. In 1620 had een man ernstige klachten met zijn been, kon moeilijk lopen. Hij dompelde zijn voet in de bron en zijn been was wonderbaarlijk genezen! Men zag daar een teken van Maria in en er werd later een kapel gebouwd omdat daar veel mensen kwamen voor genezing. In 1844 werd er een nieuwe kapel gebouwd bij de waterbron die inmiddels opgedroogd was. Maar de kapel is gebleven en trekt nog vele mensen aan. Het is nu een stiltegebied voor mensen die willen bidden en daar moed en kracht uit halen.
Wij nog naar binnen geweest (met mondkapje) en Bep nog een kaars opgestoken voor onze dierbaren die wij missen.
We fietsen verder over een grindpad en het is behoorlijk heuvelachtig. Komen in Maria Veen en daar zou een klooster zijn. Wel gevonden maar niet iets speciaals. Het St Marien klooster is uit eind 19e eeuw. Hier zijn de huizen en gebouwen niet echt oud naar mijn mening en hebben ook niet de charme van de Franse dorpjes. We gaan verder naar Hülsten en er is veel wind! Naar Bahnhof Reken waar diverse fabrieken staan, ook een van Iglo. Zo komen we weer in Reken en gaan naar de camper. Het is inmiddels heerlijk weer maar wel veel wind. Dus verzetten wij de camper en kunnen luw, in de zon, ons eten opeten. Daarna fiets ik nog even naar de molen van Reken die bovenop een heuvel staat. Gaat om half drie open en daar wacht ik niet op.
Bep zit lekker in de zon als ik terug ben en zet de fietsen meteen weer achterop de camper .We zitten lekker buien totdat er plotseling een klein buitje valt. Dus wij snel naar binnen. Duurde niet lang en dan weer buiten waar de temperatuur lekker is. Ook nog thee gedronken en om vijf uur betrok de lucht en viel er een druppel regen. Wij naar binnen om het wijntje te drinken. Dan weer droog dan weer een paar druppels, we ruimen de stoelen op en blijven binnen.

1. Diane Honingh:
    1 juli 2020
    Hier heeft het gisteren vanaf half 4 geregend en dat duurde tot half 8, maar daarna ook weer af en toe een bui. Het leek wel herfst gisteravond, donker en wind. Bah!