Steenderen

1 juli 2020 - Steenderen, Nederland

Woensdag 1 juli

Gisteravond nog enkele buien gehad en omdat er weer niets op de TV is, twee potjes Scrabbelen gedaan die Bep alle twee won dus daar staat Bep nu mee voor en ik bij Skip Bo. We zijn aan elkaar gewaagd!
Vannacht ook enkele pittige regenbuien gehad en vanmorgen af en toe droog.
We waren net een kwartier uit bed toen er een geronk en gezoem om ons heen was. De gemeente had voor vandaag bedacht dat de heggen geknipt moesten worden. Met drie heggescharen in de weer! Na een uurtje  zaten de mannen in het info hokje om te schuilen voor de regen en meteen een kop koffie te drinken.
Wij de camper reisklaar maken voor de op één na laatste etappe.
Het regende nog steeds toen wij om 9.35 wegreden van de mooie camperplaats in Reken. In Gesher eerst (goedkoop) getankt en nog even wat boodschappen gehaald bij de Lidl. We reden om 10.15 weg bij de Lidl en dan over de 525 naar Winterswijk. Het regende nog steeds toen wij om 10.35 Nederland binnenreden en het was 17 graden.
Op het parkeerterrein van Obelink was het al druk met auto's en campers. Wij daar eerst koffie gedronken en dan naar binnen. Wat een verschil met 10km verder. Daar allemaal bij elke winkel een mondkapje voor en hier niet! (Één Europa!) We wilden wat spullen voor ons zelf meenemen en voor zoon en schoondochter die volgende week voor het eerst met een (gehuurde) camper drie weken op stap gaan.
We wilden ook nog naar wat andere dingen kijken maar voelden ons niet op ons gemak. Heel veel Duitsers en Nederlanders die het niet zo nauw nemen met de anderhalve meter van Rutte. Dus wij waren weer vlug bij de camper en nadat we de spullen opgeruimd hadden vertrokken naar Steenderen, een plaats met 2000 inwoners en dicht bij de IJssel.
Daar op de camperplaats aangekomen regende het nog steeds en de camper op een plaats gezet.
Eerst eten en daarna nog even rondgekeken en zag er achter nog 18 plaatsen, samen 32 plaatsen!
Steenderen is vanaf het jaar 1000 bekend. In de tachtigjarige oorlog had het een grote impact op het dorp. Boeren werden verjaagd en het platteland bleef enkele jaren onbewoond. In 1782 verwoestte een grote brand de St Remigiuskerk, de school, het meestershuis en twintig andere huizen ten gevolge van blikseminslag.
Ik ga nog even een rondje lopen toen het droog was geworden. Leuk dorp met een paar winkels, een paar restaurants/kroegen en ook een supermarkt. Het heeft ook twee kerken, de Willibrords kerk, een RK kerk die tussen 1862 en 1864 gebouwd is. Dan ook een protestantse kerk, de Rimiguskerk die uit de 15e eeuw stamt. Die staat op de plaats waar ervoor ook een kerk gestaan heeft en uit 1217 stamt. Was eerst katholiek maar in 1580 werd de eerste protestante predikant aangesteld die eerst kapelaan was! Na de brand van 1782 werden de stenen gewelven afgebroken en het schip en zijbeuken onder één kap gebracht. Ook werd de torenspits in 1783 vervangen. Tussen 1960 en 1967 heeft er een grote restauratie plaatsgevonden.
Hier staan ook de fabrieken van Aviko en een kaasfabriek van Friesland Campina.
Als ik terug kom is het theetijd en de zon breekt steeds meer door. Ik zet de stoelen buiten en daar drinken wij ons wijntje. Bep gaat om half zeven aan het eten beginnen.
Hier een mooie, grote camperplaats die we al op veel andere plaatsen gezien hebben.
Wij in Waterland hebben die niet op een paar particuliere plaatsen na. Marken is een toeristentrekker en heeft geen voorzieningen voor campers, ook geen aparte plaats om ze op het parkeerterrein te parkeren. Ik heb daar de gemeente wel eens contact met ze genomen maar dat moet van particulieren komen, de gemeente steekt daar heen geld in! Er komen steeds meer campers en daar moet de gemeente op inspelen om de plaatselijke middenstand in stand te houden!
Als ik de vuilnis ga weggooien ga ik nog even kijken in het nieuwe sanitaire blok dat er "gelikt" uitziet, het is net vandaag geopend.

1. Diane Honingh:
    1 juli 2020
    Fijne laatste avond! Kus
  2. Tante Co:
    1 juli 2020
    Dag Bert en Bep.
    nu zijn jullie weer in de buurt van Zutphen / Eefde !
    Morgen nog een goede reis van Steenderen naar Uitdam !
    Welterusten : Tante Co
  3. Wil:
    6 juli 2020
    Hallo Bert en Bep. Zijn jullie aan het genieten in Nederland. Heel veel plezier. René en wil