Nordkirchen

28 juni 2020 - Nordkirchen, Duitsland

Zondag 28 juni

Gisteravond tot laat buiten gezeten, ook nog drie spelletjes gekaart, 2-1 voor mij.
Tot kwart voor twaalf buiten gezeten want het was lekker buiten, maar de buren waren naar bed dus wij ook maar gegaan.
Vannacht twee kleine buitjes geweest en vanmorgen droog maar bewolkt.
Besluiten om eerst onszelf onder de douche te zetten want er valt af en toe een druppeltje regen.
Ook de fietsen laten we achterop staan want het weer is twijfelachtig.
Na de koffie de route bekeken die we nog voor de boeg hebben met de camper.
Om één uur gaan we eten en als de afwas is gedaan gaan we lopend naar het stadje.
Richting de katholieke kerk St  Mauritius die tussen 1715 en 1719 gebouwd is. Ook zijn er wel wat winkeltjes maar vandaag gesloten. Wel veel terrasjes voor deze stad maar dat komt natuurlijk door het Slot dat veel toeristen aantrekt. We lopen naar het enorme waterslot dat door twee grachten omgeven is waarvan ik gisteren al een beschrijving van heb gegeven. Geen Museum dus maar Hogeschool.  Prachtige aangelegde en onderhouden tuinen dat 71 HA groot is. De gehele oppervlakte wat bij het Slot hoort is 400HA en eigendom van de deelstaat Noordrijn Westfalen. Er zit een dubbele gracht omheen en dus erg uitgestrekt. We wandelen door de tuinen met veel beelden en langs de gebouwen. Ook is hier een trouwlokatie en zien we een bruid en bruidegom foto's maken. En als we terug lopen, komen we langs een laan met allemaal redelijk jonge bomen met een naambordje van getrouwde stellen, allemaal uit 2011! Dan lopen we weer terug, komen langs een scholengemeenschap van heel veel dorpen uit de buurt. Ook voor voortgezet onderwijs, want er zijn speciale bushaltes voor bepaalde dorpen. Dan naar de camper waar we tegen vieren arriveren. Het is inmiddels lekker weer geworden en zitten we heerlijk buiten aan de thee. Met een zonnetje er bij drinken we een glaasje witte wijn. Bep gaat pas om zeven uur aan het eten beginnen en als dat op is gaan we nog lekker even buiten zitten, genieten van de zon voordat hij achter de bomen verdwijnt. Gisteren stonden er nog 24 campers en vanavond nog 10.