Wandelen met de gids en een fietstocht

20 september 2022 - Rustiques, Frankrijk

Dinsdag 20 september

Het was al pikkedonker toen we gisteravond naar binnen gingen. Het is hier al om kwart voor negen donker.

Vanmorgen schijnt de zon al weer volop als we opstaan. Het is ook minder koud geweest vannacht want het was 17 graden toen we opstonden.

We drinken geen koffie want we gaan om 10 uur met de gids mee naar het dorpje Rustiques waar hij een rondleiding zal geven.

Dus om 10 uur in het restaurant waar nog 3 Nederlandse koppels zijn. De gids, Titus Daniels, een Belg geeft eerst een presentatie via het scherm van het restaurant. Over het ontstaan van Rustiques. In het stenen tijdperk woonden hier al mensen vanwege de vondsten van gepolijste hakbijlen en speerpunten. Daarna zijn er nog andere volken komen wonen voordat de Romeinen hier kwamen. De Romeinen waren boeren, oude soldaten die met pensioen gingen, en een stuk land kregen maar er graan op moesten verbouwen. In dit dal werd heel veel graan geoogst dat verscheept  werd naar diverse streken. Millegard die hier woonde, heeft veel opgravingen gedaan en 5 villa’s van Romeinen ontdekt in en om Rustiques. Maar wijnboeren laten niet zomaar in hun land graven zodat er nog veel verborgen ligt.

Hij vertelt ontzettend veel en is onmogelijk om dat allemaal te onthouden en op te schrijven. Hij is er een boek over aan het schrijven.

We lopen over de oude (grint) weg het dorp in en komen bij de kerk die deel uit maakt van gebouwen die onderhouden werden door Hospitaliers van Sint Jan van Jaruzalem ook bekend als de orde van Malta (Titus was ook verkleed als monnik). De roeping van deze soldaten/ monniken was het verzorgen van de melaatsen in een gebouw dat aan de kerk was gehecht en “la Commanderie” werd genoemd (ook de naam van de camping).

Achterin de kerk is een kleine ruimte te zien waar melaatsen achter een hek mochten komen.

De kerk stamt uit de 12e/13e eeuw. We lopen verder langs de school waar 39 leerlingen van de laagste klassen op zitten. De hogere klassen zitten een dorp verderop in Badens.

We komen langs het beekje waar nu geen water door stroomt maar diverse keren is overstroomd zodat het laagst gelegen deel onder water kwam te staan. De laatste keer was dat in 2018 toen er 75cm water bij de huizen stond.

We lopen naar het kasteel dat gesloten is en enkele keren per jaar een paar dagen bewoond is.

Het oudste deel, de vierkante toren is het oudst en uit de 8e eeuw. Muren van 4 meter dik en alleen een trap naar boven. De voorkant is uit de 20e eeuw. Zo lopen we door het dorp waar  ook veel schapen waren en paarden. Er waren bijv. 4 smeden in het dorp. We lopen verder naar het Museum waar de vondsten van Millegrand liggen. Vitrines van de scherven en vondsten van de Romeinse villa’s en wat uit de steentijd. De gids blijft vertellen en na een donatie voor het museum te hebben gegeven (hijzelf wilde niets hebben) gingen wij weer terug naar de camping. Het was over half één dus vandaag niet naar Carcassonne.

Na het eten toch de fiets gepakt en naar het dorpje Badens gereden dat 760 inwoners telt. Ook even langs de kerk en ook hier zijn resten vanuit de steentijd en de Romeinse periode gevonden.

We fietsen langs de wijnvelden naar Marseillette dat ruim 700 inwoners heeft. Heeft ook een Tour d’Horloge en we rijden langs de kerk die op de kerk van Rustiques lijkt. Verder naar het Canal du Midi waar we langs rijden.

De Romeinen en Leonard da Vindci hadden al het idee om een kanaal dwars door Frankrijk te graven maar dat gaf teveel problemen om de heuvelrug te overwinnen.

Maar de druk nam toe om één maand durende en 2000 km lange omweg te varen om het vijandelijke Spanje te vermijden.

Het werd uiteindelijk aangelegd in de periode 1667-1680 om zo de Garonne te verbinden met de Middellandse Zee. Op 24 mei 1683 werd het feestelijk geopend met een optocht van 24 schepen. Ongeveer 12.000 arbeiders, waaronder veel vrouwen zijn jarenlang bezig geweest om het met schep en pikhouweel te graven. Het heeft 328 bouwwerken als bruggen, aquaducten, dammen, bassins en 91 sluizen. Nu dient dit oudste kanaal nog enkel voor toeristenvaart.

Het is een pad van grind en soms goed uitkijken. We komen in Trèsor waar de drietrapssluis is.

Er ging net een boot door en dus even blijven kijken. De sluiswachter staat op de kant met een kastje en de deuren worden elektrisch door hem bediend terwijl hij meeloopt met de boot.

Wij fietsen verder en gaan nog even langs de Intermarché en dan op de camping aan.

We drinken thee en daarna een biertje/wijntje. Bep gaat eten maken en als de afwas klaar is ga ik ook naar binnen want het begint al weer donker te worden.

Mooie dag, veel gehoord en gezien en prachtig weer!

1. Diane Honingh:
    20 september 2022
    Nu morgen naar Carcassonne?