Weert

28 april 2021 - Nederweert, Nederland

Woensdag 28 april

Gisteravond na de dierenarts serie op BBC first heb ik nog de tweede helft van Real Madrid-Chelsea gekeken (1-1) , op de Ipad.

Vanmorgen wat schapenwolken toen we opstonden. Wel eerst nog even de kachel aan voordat we uit bed stapten, maar het was niet zo koud als de vorige ochtenden.

We drinken koffie bij ons, want het is mooi weer geworden, en daarna gaan we weer een tochtje maken op de fiets. Eerst naar Schoor, een buurtschap voor Weert. Daar staat een klein kerkje, Onze Lieve Vrouwe van Lourdeskerk. In 1900 werd hier een wegkruis geplaatst en in 1916 werd er een kapel gebouwd. In 1951 en 1958 werd het uitgebouwd tot de huidige zaalkerk. We fietsten verder via een toeristische route naar Weert. Onderweg nog even een bankje gedaan en zo kwamen we in het centrum van Weert. Dat heeft ruim 50.000 inwoners en in de prehistorie was hier al bewoning. Ook zijn er urnenvelden gevonden uit de late bronstijd. Het is ontstaan aan een knooppunt van wegen in het heide en veengebied. Het lag op een eiland tussen Peelplassen en moerassen. Het wordt voor het eerst genoemd in 1042. Er staat een grote kerk, de St Martinuskerk, waar ze in 1456 mee zijn beginnen te bouwen. Maar daarvoor stond al een eerdere kerk. De toren is in de 19e eeuw verhoogd met 20 meter en daarop een spits van 40 meter. De hoogte was inclusief kruis 104,80m. Maar het kruis van 17m zakte scheef en men heeft dat ingekort maar konden niet voorkomen dat de spits met een najaar-storm in 1940 er af waaide. In 1951 krijgt het zijn huidige vorm en is 78m hoog. Weert lag ook in de frontlinie tijdens WOII. Het maakte onderdeel uit van de Peel-Raamstelling. Er was een evacuatieplan als de Duitsers zouden komen. Hier kwam niet zoveel van terecht omdat de Duitsers deze stelling snel hadden ingenomen. Bij de kerk waren diverse terrassen maar allemaal bezet, het was dan ook prachtig weer. We fietsen verder en vinden een bankje bij het haventje. Daar gegeten en via een toeristische route terug naar de camping. Daar waren wij om 3 uur en hebben wij ons terras geopend en hebben we gezellig gezeten. Twan en Lisette wilde voor het eten naar huis rijden omdat Twan morgen zijn eerste vaccinatie krijgt. Dus om 5 uur inpakken en opruimen en die vertrokken om half zes naar huis. Wij nog even gezeten en het volgende station opgezocht omdat wij morgen ook vertrekken. Was nog een gepuzzel want vele campings zijn volgeboekt. Toch één gevonden en de Tom Tom alvast ingesteld. Bep maakt eten en Bep afwassen en ik in de administratie

1. Diane Honingh:
    29 april 2021
    Dus ook in Limburg is het druk als alle campings bijna vol staan! Hier op Texel is het ook enorm druk.