Arosund

27 augustus 2021 - Årøsund, Denemarken

Vrijdag 27 augustus

Bep is gisteravond een puntje dichterbij gekomen want ze won nipt van me, ik sta nog op +2

Nog even nieuws en weer gekeken en dat ziet er voor de komende dagen niet goed uit, regen voorspellen ze. Maar als je zo lang weg bent hoort dat er ook bij, we hebben al zoveel mooi weer gehad.

Vannacht ook wat regen en staan dicht bij een paar bomen dat regent het nog een tijdje na!

Vanmorgen ook regen en daarom maar eerst in ons appartement gedoucht.

We doen rustig aan want het regent toch en dan zie je ook weinig van de omgeving en kan Bep geen foto’s maken. Bep verschoont het bed nog en kuist de camper. Daarna gaan we koffie drinken voordat we om 10.50 uit Emtekaer vertrekken. Het is inmiddels droog maar slechts 15 graden. We rijden naar de E20 en gaan daar vuil water lozen. Het regent inmiddels alweer. Maar als we de Kleine Beltbrug over gaan is het droog maar wel weer veel wind. Deze brug verbind Jutland met het eiland Funen.  Gelukkig is deze brug niet zo hoog! Gebouwd tussen 1965 en 1970 en werd op 1 oktober 1970 geopend. Is 1700 m lang, 33m breed en de langste overspanning is 600 meter.

Als we over de brug zijn komen we in Kolding en daar slaan we af en volgen weer de Margrietroute.

We komen in Hejlsminde aan en parkeren bij de haven en gaan daar eten. Het regent nog steeds af en toe maar ook komt de zon er af en toe door. We vertrekken weer en komen in Christiansfeld een plaatsje met ruim 2900 inwoners.

Als we daar zijn breekt de zon door en dat is aangenaam.

Dit plaatsje is in 1773 gesticht door een Moravische gezelschap die uit Bohemen en Tsjechië kwamen. Koning Christiaan VII van Denemarken had hun een stuk land gegeven om hun leefgemeenschap te stichten. Ze kregen ook vrijheid om hun religie te belijden wat toen uniek was in het Lutherse Denemarken. Ook kregen zij 10 jaar vrijstelling van belasting betalen. De stadsplanning vertegenwoordigd het protestantse stedelijk ideaal en opgebouwd rond het kerkplein. Dat bevat belangrijke gebouwen voor het algemeen welzijn, voor weduwen, ongehuwde mannen en voor ongehuwde vrouwen.

We lopen door het stadje en zien nog wat oude huizen maar rond het kerkplein is het nog zoals het was.

Ook lopen we de kerk in die heel eenvoudig is. Houten banken met een klein altaar en ook een klein orgel. Houten vloer met zand er op.

Ik vond het verhaal interessanter dan het stadje. Ook zijn er veel tweede hands winkels.

We lopen zo weer terug en gaan nog even bij de Netto wat boodschappen mee nemen.

Dan rijden we weer verder en komen via Harderslev in Arosund aan. Dat is een havenplaatsje met 305 inwoners en heeft een Veerverbinding met het eiland Aro.

Wij zetten de camper op de camperplaats met zicht op de haven.

Ik ga naar het havenkantoor en regel de kosten. Alles hier aanwezig, ook goed internet.

We drinken thee en later een wijntje en daarna ga ik nog even naar de aanlegplaats van de Veerboot. Die is net aan de overkant dus mis ik hem.

De afstand naar het eiland Aro is 1 km en daar wonen 155 mensen.

Bep is inmiddels met het eten bezig en als dat op is ga ik hier mee verder.

Vanmiddag dus de zon weer doorgebroken maar na het eten is de zon weg en lijkt de wind wat aan te trekken!

1. Diane Honingh:
    28 augustus 2021
    Jammer dat jullie nu wat minder weer hebben. Hier is het ook niet veel hoor! Maar vandaag is het droog en zo nu en dan komt de zon er door. Nou ja, jullie kunnen altijd nog beslissen dat je toch niet naar huis komt en doorrijdt naar het Zuiden ;)