Weer in Duitsland, in Niesgrau

29 augustus 2021 - Niesgrau, Duitsland

Zondag 29 augustus

Gisteravond TV gekeken en geen tijd voor een spelletje. Nog nieuws en weer gekeken en we moeten nog een paar dagen wachten op mooi weer.

We zouden hier nog een dag extra blijven maar we gaan maar een etappe verder.

Als ik terug kom van de WC dan maak ik een praatje met mensen uit Leiden die met hun camperbusje één week door Denemarken trekken. Waren gisteren vertrokken! Willen ook nog een keer naar Finland en vroegen mij hoe het daar is en over overnachtingsplaatsen omdat zij geen WC aan boord hebben.

Maar het is zondag en dan mag je rustig aan doen en daarom drinken we eerst koffie voor dat we om 10.45 vertrekken uit Uge. We gaan binnendoor en zien diverse zandafgravingen waardoor meertjes ontstaan, zo ook het meertje waar wij naast stonden.

We komen op de E45 en passeren de Duitse grens om 11 uur en wij konden zo doorrijden, geen controle, maar aan de andere kant kleine file om Denemarken in te komen.

We rijden om Flensburg heen en komen op de 199, de kustweg, door een golvend landschap waar het graan allemaal gedorst is. Maar ook wat grote boerderijen met een biocentrale er naast!

We komen om 12 uur op de camperplaats in Niesgrau aan. Mooie camperplaats met alles er op en er aan. Als de camper is geïnstalleerd ga ik naar de havenmeester om te betalen. De meeste havens hebben in de zomer ruimte en vullen dit op met campers of in dit geval hebben ze een speciale ingerichte camperplaats. Maar de havenmeester is er niet en gaan we eerst eten.

Na het eten ontdekt Bep dat de koelkast op een of andere manier aan het ontdooien is. Vergeten om te zetten of vannacht de deur niet goed dicht gedaan. Maar Bep vertrouwd het niet en bakt het vlees uit de vriezer. Ik ga een loopie maken en zie dat de havenmeester er is en ga betalen.

Maar hier in Duitsland worden de coronaregels wel in acht genomen, dus mondkapje op en er wordt gevraagd naar de vaccinatie. Maar alles is in orde.

Ik loop nog langs deze enorme haven en er liggen hier enorm veel boten in de haven. Er zijn 6 steigers en ik telde aan één kant 35 boten. Dit keer 2 en dat weer keer 6 dan heb je ruim 400 boten. Ook liggen er op de kop ook boten en de grote boten liggen vooraan dus ik denk bijna 500 boten!

Als ik terug loop dan kom ik langs het restaurant en ook hier zie ik mondkapjes bij de serveersters en ook bij de klanten als ze binnen komen. Ook moet je een formulier invullen! Hier moeten wij even aan wennen want in de Scandinavische landen en Denemarken merk je weinig van dat er Corona is!

Als Bep klaar is maken we nog een rondje om een frisse neus te halen. Het heeft de hele dag niet geregend maar er staat nog een stevige noorden wind die fris is.

Ik ga de rest van Ajax-Vitesse kijken en zie dat mijn cluppie heer en meester is op het veld, vooral de eerste helft is een pracht om te zien. Het werd 5-0 en de wedstrijd van vorige week is weer vergeten.

We drinken thee en ook het wijntje drinken we binnen met onze eigen muziek op de achtergrond net als thuis.

Bep gaat het eten maken en de koelkast is weer ok en zal het wel een foutje van onszelf zijn geweest.

1. Diane Honingh:
    30 augustus 2021
    Gelukkig maar dat het jullie eigen schuld was. Toch lastig als je koelkast stuk is!!