Holmset

2 augustus 2021 - Namdalseid, Noorwegen

Maandag 2 augustus

Gisteravond nog een spel scrabbel gespeeld dat ik dik won dus sta ik op -1, wordt spannend!

Vanmorgen om 7 uur wakker door een regenbui op het dak van de camper. Meteen even het kacheltje aan want het is  maar 15 graden in de camper! Gelukkig regende het niet zo lang en toen we opstonden veel blauw in de lucht maar ook witte en donkere wolken en een mooie regenboog.

We vertrekken om 9.15 uit Salhus en het is 15 graden buiten.

We rijden naar Vennesand waar de Ferry zal vertrekken. We rijden weer door een prachtige omgeving met veeboeren en een enkel stukje akkerbouw. We komen om 10.35 aan bij de Ferry en zien dat de auto’s er al aan het inrijden zijn. Maar de boot is vol en wij, drie campers, kunnen niet meer mee en moeten op de volgende Ferry wachten. Ik zie twee mannen die de oprit aan het controleren zijn en maak een praatje. Zijn ook nieuwsgierig waar wij vandaan komen en waar we naar toe gaan. Ook gevraagd over die rood bruine verf of dat misschien duurzamer is. Dat is niet zo, je mag zelf weten welke kleur je neemt maar deze verf houdt langer de warmte vast zeggen ze! Bep roept me voor de koffie en we hebben het nog niet helemaal op, komt er een Ferry aanvaren en moeten wij aan boord.

Als de auto’s er in staan vaart hij meteen weg en wij naar boven. Ik op het dek wat foto’s gemaakt van de prachtige omgeving waar je doorheen vaart, een soort minicruise. We zijn in 20 minuten aan de overkant, in Holm, en rijden verder over de 17. Onderweg Bep nog even een brood gekocht bij de COOP waar hier veel winkels van zijn. Ook onderweg een mooie omgeving met hoge bergen en ook hier en daar wat akkerbouw. We stoppen op een mooie parkeerplaats en gaan daar eten. Ook twee Italiaanse campers hebben dat idee geopperd.

We kijken waar we naar toe willen en dat is eerst in Namsos, bij de Shell, waar we de cassette kunnen legen. Op de camping kon dat niet! Dan toetsen we een camping in en rijden daar naar toe.

Van een aardige jongeman, met humor, krijg ik een rondleiding over de camping en ik mag kiezen waar te staan. Hij schrijft ons in en hij blijkt de baas te zijn. Hij is open van 15 mei tot 15 september en gaat dan voor 4 maanden naar Thailand. Hier is het donker en somber en spreek je je kameraden niet en het vriest hier 20 tot 30 graden en dan ligt er ook nog één meter sneeuw, je kunt geen kant op! Ook werkt hij dan nog 3 maanden op een booreiland die ze hier zat hebben.

We zetten de camper neer en halen de stoelen er uit want de zon schijnt en het is lekker buiten. Ook drinken we buiten thee en de eigenaar komt nog een praatje met ons maken.

Als de thee op is wordt het toch wat kouder en gaat Bep naar binnen. Ik blijf nog even buiten schrijven, met vest aan, en ga daarna naar beneden waar de uitloper van een fjord is.

Leuke plek, kunt er vissen, bbqen, er zijn hangmatten en je kunt een kano huren als je dat wilt.

Ga weer naar boven en spreek een Nederlands stel die al 18 jaar naar Noorwegen gaan. Zijn met een caravan en vinden het een mooi land. Dat is het ook want wat wij gezien hebben de laatste dagen is prachtig, alleen het weer zit de laatste dagen niet mee.

Het wijntje drinken we binnen en als Bep het eten gaat maken valt er weer wat regen naar beneden.

Maar vandaag weer een prachtige dag waar we weer veel gezien hebben van de natuur hier in Noorwegen. Niet warm, hoogste temp. 16graden, maar af en toe de zon en dan valt er natuurlijk ook af en toe wat regen!

Er komen nog wat camper binnen maar erg druk is het hier niet!

1. Rene Ouderling:
    9 augustus 2021