Nog een dagje Meppen

5 september 2021 - Meppen, Duitsland

Zondag 5 september

Gisteravond dus goed afgelopen met het Nederlands elftal, ze wonnen met 4-0 van Montenegro.

Duidelijk de betere ploeg maar er waren toch nog wel wat schoonheidsfoutjes.

Vanmorgen wat mistig maar trok om 9 uur op en de zon kwam er door. Wel lekker want het was best fris.

Maar je krijgt hier wel het zondagsgevoel want zo voor tienen luiden alle klokken van de kerken en ook in de middag luiden de klokken.

Maar we gaan eerst aan de slag om de camper van binnen te kuisen. Ik doe ook nog een stukje van de buitenkant. We drinken om 11 uur koffie en daarna gaan we het stadje in want volgens Bep is daar koopzondag. Maar…….geen winkel open om 12 uur en het is een beetje een dooie boel. Ik zag wel een bord aan een muur hangen dat Wilhelm Anton Riedemann (1832-1920) daar geboren was en in de petroleum had gehandeld. Even verder gelezen en zag dat hij de eerste olietanker liet bouwen in Newcastle upon Tyne voor 3000 vaten. De eerste reis maakte de Glückauf op 13 juli 1886. Het werd de Deutsch Amerikanische Petroleum Gesellschaft. In 1950 werd dat veranderd in ESSO.

Dan nog een ommetje gemaakt en dan weer terug en eten.

Na het eten ben ik nog een loopie gaan maken over de vesting. Aan de overkant van de Hase staat een molen en die staat er pas sinds 1960. Deze molen is in het Friese Bockhorn (Duitsland) gebouwd (1639) en ter gelegenheid van het 600 jarig bestaan aan de stad Meppen geschonken.

Ik loop verder en zie nu nog geen winkel open in Meppen. Als ik terug ben gaan we eerst wat drinken want het is weer heerlijk weer.

De Ems is voor ons de Eems en komt uit in de Dollart bij Delfzijl. Ook begint hier het Dordmund Ems kanaal dat 265 km lang is en verbindt het Ruhrgebied en ook het Mittellandkanal.

Sprak vanmorgen een Nederlands stel die hier al meer dan 15 jaar komen. De camping is twee jaar gesloten geweest en is overgenomen door Knaus Camping Park en is een stuk duurder geworden. Ze betaalden 475euro voor het seizoen en nu moeten ze 1200 euro betalen. Ze hebben dus de caravan te koop gezet want komen hier niet meer terug na het seizoen.

Als we aan ons wijntje zitten gaat de Duitse buurman weer op zijn gitaar spelen en zingt er bij. Voor ons bekende liedjes van vroeger tijden en hij heeft er zin aan want gaat door tot wij eten moeten.

Als het eten op is en de afwas gedaan (19.30) dan gaat de zon ook achter de bomen en wordt het te fris om nog buiten te gaan zitten.

1. Diane Honingh:
    5 september 2021
    Geen winkels open op zondag.... kun je je bijna niet meer voorstellen!