Nesna

31 juli 2021 - Nesna, Noorwegen

Zaterdag 31 juli

Gisteravond TV gekeken omdat ik van deze maand nog data over heb en die zoveel mogelijk op wil maken. Er kwam nog een stel op de motor, uit Estland, met een tentje maar vonden de ondergrond te stenig en zijn doorgereden. Dus bleven we alleen. Echt donker wordt het niet, dus kunnen we alles om ons heen zien en ook de weg is erg rustig.

Vanmorgen vroeg een bui en later wat miezeren. Ook de temperatuur buiten is niet hoog, 15 graden.

Maar als het eten op is, klaart het wat op en we vertrekken van het stuwmeer Sädvajaure om 9.30 en het is 15 graden! 10 km verderop is er een verzorgingspunt voor de camper en hebben daar gebruik van gemaakt. Deze staat precies op de poolcirkel. De weg loopt gestaag omhoog en we zien watervalletjes en ook nog sneeuw hoog in de bergen, een prachtige omgeving!

We gaan om 10.20 koffie drinken op een mooie parkeerplaats waar ook een droogtoilet is en een vuurplaats. Daarvandaan rijden we nog 4km verder en komen aan de Noorse grens. Hier is het een serieuze zaak want hier moeten wij de QR corona check laten zien en het paspoort, de eerste keer! Een hele aardige jongen controleerde de papieren en wenste ons een mooie reis in het mooie Noorwegen toe. Dan een heel stuk 10% afdalen en dan door een tunnel van 3,2 km en komen op de E6, de route naar de Noordkaap. Maar wij gaan de andere kant op en komen heel veel campers tegen. Wij moeten behoorlijk klimmen en ook op onze weghelft veel campers en caravans. Ook loopt er naast ons een wilde rivier die naar beneden stroomt.

Eerst was de weg behoorlijk smal maar later werd het een mooie brede weg. Over een hoogvlakte waar geen bomen meer staan maar een woestenij met heel veel grote keien.

Overal grote parkeerplaatsen en ook weer bij de poolcirkel waar heel veel campers staan.

We rijden verder en beginnen te afdalen naar Mo i Rana waar we eerst gaan tanken. Hier is de diesel goedkoper dan in Zweden, zo’n 17 cent per liter!

In Mo i Rana parkeren we de camper en gaan eerst Noorse Kronen pinnen. Dan op een rustigere parkeerplaats gaan we eten.

Mo i Rana heeft een treinverbinding en een vliegveld en heeft bijna 19.000 inwoners.

Tijdens de herfst van 1951 was er een demonstratie van ruim 800 demonstranten bij het kerkhof, die demonstreerde tegen een poging van de regering om Sovjet lijken te verwijderen. Ongeveer 93.000 Sovjet krijgsgevangenen waren tussen 1941 en 1945 door de Duitsers naar Noorwegen gestuurd om de infrastructuur van Noorwegen te verbeteren.

We rijden om half drie weg en gaan over de 12 naar de 17. Mooie weg met toch wat hoogtes waar Bep niet zo gek van is. Ook uitkijken voor schapen, dit keer, die op de weg liggen. We rijden naar Nesna waar we op de beoogde overnachtingsplek aankomen. Maar hier “geen camping” en op andere plaatsen ook. Het zal wel een deal zijn met de dure camping want daar belandde we uiteindelijk om half vijf. Camper neergezet en een mooi uitzicht over het Fjord, ware het niet dat het miezerde en je weinig uitzicht hebt. Ook is het maar 12 graden en dan is stroom wel lekker, kan je de elektrische kachel aanzetten!

Nesna is het laatste dorp van de vaste wal en hier moet je verder met de Ferry. Nesna heeft 1332 inwoners.

We drinken thee en daarna kunnen we meteen een wijntje nemen.

Bep heeft weer lekker gekookt en als dat op is en de vuilnis in de vuilnisbak ga ik dit doen en Bep nog wat lezen.

Vandaag een mooie rit gereden maar het was jammer dat het af en tie regende en ook miezerde wat het uitzicht belemmert!

1. Diane Honingh:
    31 juli 2021
    Jammer van het weer! Enne… Tom draagt hier ook een lange broek hoor.
  2. Tante Henny:
    1 augustus 2021
    Wat een bijzondere rit hebben jullie gemaakt.
    Bedankt voor de mooie foto’s.
    Dat is daar genieten 🍀