Strandby

23 juli 2021 - Vöyri, Finland

Vrijdag 23 juli

Gisteravond was het al weer zo laat. Je hebt het niet zo in de gaten omdat het zo lang licht blijft.

Ook geen tijd meer voor een spelletje!

Vannacht was het heel rustig, alleen het klotsen van de golven gehoord.

Vanmorgen weer prachtig weer al was het best fris. Maar als de zon op de camper schijnt is het zo lekker binnen.

Nadat we alle handelingen verricht hadden stonden wij klaar om te vertrekken. De buurman kwam nog even langs om een paar mooie plekken te vertellen en ons een goede reis te wensen.

Om 9.15 vertrokken wij uit Harrström, binnendoor over de 673 naar Vaasa. Ook nog getankt voor 149,9/L en bij een ABC tankstation het vuile water afgetapt en schoon water getankt. Je kunt hier ook je WC leegmaken maar dat had ik al gedaan op de camperplaats.

Daar drinken we eerst koffie en rijden dan naar een parkeerplaats in Vaasa.

Kon makkelijk parkeren bij de haven en vandaar lopen we de stad in.

Vaasa heeft bijna 67.000 inwoners en is tweetalig, 70%Fins en 24%Zweeds.

De oude stad werd in 1852 volledig in de as gelegd en van de 379 gebouwen zijn er 24 van gespaard gebleven.

De stad werd 7km westwaarts opnieuw opgebouwd en de naam werd Nicolaistad, vernoemd naar wijlen Tsaar Nicolaas I. Toen Nicolaas II werd afgezet en vermoord in 1917 werd de stad meteen weer omgedoopt tot Vaasa.

Dat is ook de teden waarom wij in het centrum geen echte oude gebouwen zien. Ze dateren allemaal van na 1852. Brede straten, loodrecht op elkaar en ook wel grote gebouwen. Ook een grote Lutherse kerk van die tijd waar we in geweest zijn en erg mooi is van binnen.

Verders nog wat grote gebouwen en een groot beeld op het marktplein maar ik kan de letters niet ontcijferen. Ook geen leuk voetgangersgebied met winkeltjes, wel een enorm winkelcentrum.

We zoeken eigenlijk de ansichtkaarten maar niet te vinden! Ik loop naar de VVV en daar verkopen ze die, al hebben ze niet zoveel keus. Geen postzegels dus naar de City Market en daar verkochten zij die. Ze hebben voor elke kaart zeker een postduif want goedkoop is het niet!

We lopen zo weer naar de haven, naar de camper, en gaan eerst eten.

Daarna vertrekken wij noordwaarts, over de 8, en komen om 2 uur aan in Strandby, een dorpje langs de kust met een haven. Daar de camper neergezet en de stoelen er uit want het is heerlijk weer. Moet hier betalen dmv geld in een enveloppe maar wij hadden enkel groot geld.

Maar niemand te zien en ik het dorpje in. Daar zag ik iemand aan een tractor sleutelen en vroeg of hij 20 euro klein kon maken.

Hij niet maar hij liep naar zijn vrouw die op het balkon zat, en die kon dat wel. Ook nieuwsgierig waar wij vandaan komen en wat het reisdoel was. Ook deze mensen enthousiast en gaven nog enkele tips waar we heen moesten gaan. Toen ik het pad afliep was ik die moeilijke namen al weer vergeten!

We kunnen heerlijk genieten van de zon en er komen twee Vietnamezen die zo’n eetwagentje bemannen. Ik daar heen wat ze zoal verkopen en ik zei dat ik om een uur of half zeven wel langs zou komen. Dat gebeurde dus en het bestelde werd bij de camper afgeleverd, wat een service.

De wind is bijna weggevallen en het wordt een mooie avond. Ook de camperplaats loopt vol en we krijgen ook buren. We maken nog een wandelingetje en dan naar binnen.

1. Diane Honingh:
    25 juli 2021
    Wat een grap, ergens aan het eind van de wereld en je eten wordt bij de camper bezorgd. Moet je in Uitdam eens proberen om iets bezorgd te krijgen.
    Die elektrische steppen zag je aan de westkust in usa ook veel!!