Vosu

14 juli 2021 - Vosu, Estland

Woensdag 14 juli

Gisteravond nog een tijd buiten gezeten en daarna nog TV gekeken, na het nieuws en weer, naar bed.

Vanmorgen was het al weer warm want ik had gisteren de luifel al opgeruimd en de zon scheen volop de camper.

We maken de camper weer rijklaar voor de volgende etappe. Het is hier een prachtige plek, jammer van die dazen want daar wordt je daas van!

We vertrekken om 9.15 uit Pusi en gaan verder op de 43. Een prachtige weg met een prachtig landschap. We rijden langs de kust maar de dorpjes en huizen staan wat van de weg af, langs de kust dus zien we niet zoveel huizen staan. Bossen, graanvelden en heel veel braak liggende gronden waar weinig mee gedaan wordt. We komen op de 3 wat ook een mooie brede weg is door een prachtig gebied. We zijn al een paar mooie parkeerplaatsen voorbij gereden maar het is nog te vroeg voor de koffie. Maar je zult het net zien, als je wilt stoppen is er geen geschikte parkeerplaats. We komen in Jõhvi en rijden daar een stukje door en slaan af naar de 1, de weg van Tallinn naar de Russische grens. Daar vinden wij een parkeerplaats om koffie te drinken.

Ook maak ik een foto van een pers die strobalen aan het maken is, het graan is er dus al af.

Maar het is heet buiten, 28gr, dus snel de camper in waar het koel is.

We rijden voorbij Rakvere en slaan af naar Vosu. Een binnenweg door het landschapspark die heel goed te rijden is. Ook hier veel bossen en heel veel hooi of grasbalen die in het land liggen.

We komen om 12.25 aan op de camping en er is niemand bij de receptie. Er staan wel caravans waarvan er enkele bewoond zijn, de andere komen in het weekend denk ik.

Plaatsje gezocht en de camper geïnstalleerd. Luifel uit want het is heet en weinig wind.

We gaan eerst eten en daarna bespreken we de boot naar Helsinki voor vrijdag. Als je goed internet hebt is het goed te doen. Dan loop ik een rondje en zie dat het sanitair gedateerd is maar wel schoon.

We zouden naar Vosu lopen, 1,5km, maar het is zo warm dat Bep daar geen zin in heeft en we bij de camper blijven. Er is ook een strandje, 100m lopen, maar dan moet je door een beekje heen om er te komen en dat doen we niet.

Vosu is al van eind 16e eeuw bekend en heeft nu 419 inwoners en ligt aan de baai van Käsmu dat een onderdeel is van de Finse Golf. Het heeft een zandstrand van 1,5km en is populair bij de badgasten en is omgeven door naaldboombossen.

Hier heeft eind 18e eeuw een steenfabriek gestaan die in 1868 geheel vernieuwd werd maar is 1933 gesloten is.

Vooral rijke Russen kwamen hier eind 19e eeuw hun vakantie doorbrengen.

Wij maken er als arme Hollanders ook een vakantiemiddag van!

Net voor de thee komt er een trike met een Nederlands kenteken, hij ziet ook dat wij daar ook vandaan komen en komt een praatje maken. Heeft zijn huis verkocht, is alleen, geen vrouw of kinderen en heeft van de overwaarde een trike gekocht. Is via Denemarken, Zweden overgevaren naar Tallinn. Heet Jan en komt uit Uitgeest, dus ook een Noord-Hollander. Wil hiervandaan naar Tsjechië waar hij nog kennissen heeft die daar wonen.

Wij gaan aan de thee en daarna om de beurt douchen. Het is wat bewolkt geworden en dat is niet erg. Het is evengoed nog 28 graden.

Maar als we aan ons wijntje zitten breekt de zon weer door.

Bep gaat om 18.50 het eten maken en als dat op is wassen we weer samen af!