Alcázar de San Juan

27 april 2023 - Alcázar de San Juan, Spanje

Donderdag 27 april Koningsdag 🇳🇱

Gisteravond nog een tijd buiten gezeten want het was aangenaam. Ook is onze plaats verlicht zodat je gewoon lezen kunt.

We hebben de camperplaats voor ons alleen want er is niemand bijgekomen.

Rest van de avond kijken we nog wat TV en vooral het weer want het wordt erg warm in het zuiden van Spanje.

Vanmorgen was het 15 graden in de camper en dat is te doen. Het is bewolkt en dat vinden we niet erg!

We doen rustig aan en als we dan helemaal klaar zijn vertrekken we om 9.45 uit Villarejo de Fuentes. Eerst en klein stukje slechte weg maar verderop is de CM 3120 best mooi. Ook het landschap is erg mooi, heel veel landbouw met een enkele kavel met druivenstruiken.

Deze weg sluit aan op de N420. Ook hier veel landbouwgrond en hoe dichter we bij Alcázar de San Juan komen hoe meer druivenstruiken er staan. Ook enkele bodega’s waar de grote opslagtanks met wijn staan. Helemaal niet verwacht in dit gebied. Ook de temperatuur loopt op, het was 17graden toen we vertrokken en nu is het al 22 graden.

Vlak voor Alcázar ligt een heuvel met 4 windmolens uit begin 19e eeuw. Hier in deze streek werd de windmolen, eind 16e eeuw, vaak de vervanger van de watermolens. Maar een mooi gezicht die vier windmolens op die heuvel.

We komen om 11.05 aan op de CP in Alcázar de San Juan. Het is best ingewikkeld om de poort in te komen. Alles digitaal en je moet het even snappen. Maar, er stond een man aan de andere kant van het hek en vroeg of hij moest helpen. Een Spaanse man (70) die ook Engels spreekt!

Het was voor hem ook niet makkelijk geweest maar na vele handelingen en betaalt te hebben ging de schuifpoort open. Als we op het terrein staan komt zijn vrouw er ook bij staan en spreekt ook Engels! Een tijdje leuk gepraat met elkaar en toen de camper neergezet. We hadden de koffie nog niet op dus dat eerst maar. Daarna ik op zoek naar een super om wat boodschappen te halen, brood en bier! Even aan een oude Spanjaard gevraagd, die geen woord over de grens praat, maar kwam er uit, langs de grote Arena, rechts af en dan maar recht door. Mooie grote winkel waar alles te koop is. Kwam dan ook met meer dingen terug!

Dan eten en we hebben er een buurman en buurvrouw bijgekregen, Duitsers die geen woord zeggen.

Na het eten lekker onder een boom wat lezen en schrijven. We hadden deze CP uitgekozen omdat alles er is en veel schaduw heeft. Wel geen schotel maar als we TV willen kijken doen we dat wel op de iPad.

Krijgen ook veel berichten over Koningsdag, foto’s en filmpjes uit Amsterdam, Marken en in iets mindere mate van het eiland Mull in Schotland.

Alcázar heeft bijna 31.000 inwoners en was bewoond door Iberiërs en daarna Moren en in 1150 veroverd door Alfons VI. Die schonk het aan drie individuele ridders waarvan één  erfgenaam het gehucht schonk aan de Orde van Santiago. Die schonken Alcázar aan de orde van St Johannes van Jeruzalem waar de stad van de 13e tot de 19e eeuw mee verbonden was.

In 1292 kreeg de stad bepaalde rechten en in de 16e eeuw bloeide de stad op als de stad van de Priorij. In 1854 kwam de eerste spoorlijn langs Alcázar die van Aranjuez naar Almansa liep. In 1861 de volgende spoorlijn van Alcázar naar Ciudad Real. In 1877 kreeg het de titel, Stad.

Het is om 3 uur 34 graden en we zitten heerlijk onder een boom en zijn ook niets meer van plan om te gaan doen, ook al omdat alles gesloten is. Morgenochtend is de planning.

Verders zullen we de weersvoorspellingen in de gaten houden om zo het vervolg van de reis te bepalen. We drinken thee en de aardige Spaanse buren vertrekken. Afscheid genomen en maar een glaasje ingetapt. We proosten op Willem Alexander zijn 56e verjaardag en zien dat onze familieleden het goed naar de zin hebben.

Bep gaat om 19.15 eten maken en het is nog best warm in de camper.

Na het eten en de afwas gaan we nog heerlijk buiten zitten. Ook de Spanjaarden zijn tot leven gekomen want na 6 uur wordt het weer bedrijvig in de stad

1. Diane Honingh:
    28 april 2023
    Het was een mooie dag gisteren. Onverwacht prachtig weer en ontzettend gezellig.
    Wat een mooie plek hebben jullie weer, er gaat niets boven de schaduw van een boom. Vooral als het zó ontzettend heet is. Mooie dag vandaag 😘
  2. Tom:
    28 april 2023
    Dat is ook eens leuk om Spanjaarden tegen te komen die gewoon engels spreken! Vaak zijn ze te koppig om een andere taal te leren :). Wij hadden gisteren net als jullie mooi weer voor Koningsdag (al was het bij ons wel flink wat kouder ;)).