De stad in

28 april 2023 - Alcázar de San Juan, Spanje

Vrijdag 28 april

Je ziet zo tegen de avond de stad weer tot leven komen en ook de vogels beginnen weer te zingen en te vliegen.

We krijgen laat nog 4 Spaanse campers, ouders met tienerkinderen. Twee daarvan zijn omgebouwde busjes, één ervan met daktent en de ander met opa en oma die voor het eten zorgt. Om 10 uur komt no4 en er is enige verwarring omdat het busje met de daktent op de gereserveerde plaats staat. Maar het wordt opgelost, no 4 gaat ergens anders staan, ook omdat het busje met daktent anders z’n tent in de bomen komt.

Wij blijven de hele avond buiten zitten en kijken nog het nieuws en weer buiten op de iPad.

De Spaanse familie zit nog buiten als wij om 12 uur naar bed gaan.

Hoe verschillend is het, twee avonden geleden nog de sprei en een fleece dekentje er over en nu onder het laken!

Goed geslapen en vanmorgen weer wat bewolking en 20 graden.

Na de koffie gaan we de stad in nu het nog niet zo warm is.

We lopen naar het Office de Turismo en vragen informatie aan een jongedame. Zij praat net zo snel Engels als Spaans maar dan met een Spaans accent!

We krijgen een kaart met wat dingen omcirkeld en dat gaan we volgen. Op het Plaza d’Espagne staat een beeld van Don Quichot met zijn dienaar Sancho Panza. Hij was erg in de war en vocht ook tegen de windmolens die hij voor reuzen aanzag. Het verdere verhaal zal ik jullie besparen.

Ook staat daar het gemeentehuis en we lopen verder naar de kathedraal Santa Maria la Major.

Een kerk gebouwd tussen de 13e en 15 e eeuw. Van binnen erg mooi met hele mooie beelden van Maria. We lopen verder en komen bij een toren uit 1284 die je kunt beklimmen. Verder naar een museumpje waar we wat spullen kunnen zien van een opgraving die we ook kunnen bekijken. Maar is niet echt interessant. We lopen verder door de schone straten want dat is hier wel zo in Spanje. Er lopen straatvegers en vegeressen rond en je ziet weinig rommel maar ook helemaal geen hondenstront!

We lopen naar Iglesia de San Francisco die uit de 14e-15e eeuw stamt. Ook deze kerk is mooi van binnen maar er zijn diverse mensen binnen aan het bidden en daarom maak ik geen foto’s.

In Spanje zie je nog veel oudere mensen met een mondkapje op lopen, vooral in de supermarkten en kerken.

We lopen zo weer terug naar Plaza d’Espagne en daar even pinnen en verder terug. We gaan ook nog langs de Supermarkt en zo weer op de camper aan. Boodschappen zijn hier wel een stuk goedkoper dan bij ons in Nederland!

Er staat nog alleen het busje van de vrouw alleen en ik ga de stoelen en tafel tevoorschijn halen zodat we buiten kunnen eten. Daarna even de cassette legen en wat water bijvullen.

Ik loop nog even eenrondje om te kijken waar die muziek vandaan komt.

Kom op een parkeerterrein en daar staan allemaal tenten in een vierkant met allerlei drankjes, hapjes en ook snuisterijen. Op het middengedeelte een tent waar mensen zitten aan een drankje en naar een kookles zitten te kijken. Ook een heel groot podium waar de muziek s’ avonds vandaan komt. Ik loop er uit en zie een heel groot park met daarvoor een oude stoomlocomotief.

Langs de Arena die helaas gesloten is en zie dat achter onze camper het zwembad is maar ook gesloten. Misschien met de waterschaarste te maken of dat het in de vakantie open gaat.

Om half drie komt er nog een camper aan, een Engels stel met precies dezelfde camper als ons, alleen één jaar jonger. Daar een praatje mee gemaakt en zijn op de terugweg om de kroning van Koning Charles mee te maken want dan hebben ze ook een straatfeest.

Voor de thee doen we nog een potje scrabbel. Bep is een binnenspeelster want nu we buiten zitten verliest ze dik!

Vandaag wat bewolkt en na de middag zien we de zon nog even. Het wordt weer bewolkt en het is drukkend. Bij ons zou je een onweersbui verwachten!

Als we de 5 in de klok hebben gehad komt er voor Bep de 7 in de klok en dan wordt het tijd om eten te gaan maken!

We eten lekker buiten en als dat op is gaan we weer buiten zitten. De vogels beginnen weer te fluiten en het wordt lekker om buiten te zijn

1. Diane Honingh:
    28 april 2023
    Wel jammer: het zwembad zonder water met deze warmte!
  2. Tom:
    29 april 2023
    Een toren die je kunt beklimmen, de Spaanse versie van de toren in Ransdorp! Jullie hebben hem toch wel beklommen ;)?