Béziers

25 april 2022 - Béziers, Frankrijk

Maandag 25 april

Gisteravond Boer zoekt vrouw gekeken en ook vanavond moesten er weer keuzes gemaakt worden. Wij hadden anders gekozen maar zij moeten er mee verder.

Vanmorgen half bewolkt en het was toch weer een koude nacht geweest want het kacheltje moest vanmorgen weer even aan. De camper weer rijklaar maken zodat alles weer gevuld en leeg is en vertrekken we om 9.25 uit Lempdes sur Allagnon. Ligt 2 km van de A75 af dus zaten we zo op de snelweg. Ik vond het rustig op de weg, had veel meer verkeer, vooral vrachtwagens verwacht en die waren er niet. Bij het viaduct de Garabit was het slechts 8 graden, maar wel met een zonnetje!  Maar we zitten hoog, het hoogste wat is gezien heb was 1140m. We drinken koffie even voor de brug bij Millau maar niet lang want we stonden tussen de vrachtwagens in op de aire de Avyeron, elders hoogtebalken!

We rijden door een prachtig gebied met veel vergezichten, klimmen en dalen.

We gaan over de tolbrug bij Millau, die over de Tarn gaat. Kost wat maar het scheelt ook veel tijd en we willen vandaag wat opschieten.

Zo’n 30 km voorbij die brug loopt de temperatuur buiten op naar 19 graden! We zouden nog overleggen waar we zouden gaan staan maar ik had Béziers ingetoetst en het was prachtig weer dus zouden we daar gaan stoppen. We waren daar om één uur en volautomatisch inchecken en een mooi plaatsje gezocht in de zon. Dan eerst eten en nog wat berichten uitwisselen en om half drie gingen we te voet naar de Kathedraal. Ik had een man gesproken en zei dat het 2km was, dus een makkie voor ons. Maar we waren niet helemaal goed gelopen en ook was het de heuvel op want de Kathedraal staat op het hoogste punt. Geen bijzondere stad, maar ook misschien te weinig tijd. We kwamen bij de kathedraal, Saint Nazaire, en daar heb je een prachtig uitzicht over het Orb dal. De kerk is tussen de 13e en 15e eeuw gebouwd, op een rotsheuvel, waar vroeger een Romeinse tempel heeft gestaan. In de 8e eeuw stond hier een Christelijk bouwwerk dat een keer verbrand en door oorlog verwoest is. De toren is 48 meter hoog. Wij naar binnen en het enorm bouwwerk bekeken. Ik vind net altijd indrukwekkend hoe ze dat in die tijd gefikst hebben.

Dan lopen we via google maps de kortste weg terug en lopen door smalle straatjes. Wat wonen wij dan toch heerlijk, hier zou je je als een haas in een konijnenhok voelen!

We waren na 6km weer terug bij de camper!

Béziers is ontstaan als Keltiberische nederzetting en werd later door de Romeinen veroverd.

Het was ook bekend om “het bloedbad van Béziers” op 22 juli 1209. Op die dag konden de kruisvaarders olv Simon van Montfort onverwachts de stad innemen en werden vele ketters vermoord. Maar hoe kon je ze nou herkennen? De pauselijke gezant, Arnaud Amaury, antwoordde: “Dood allen, God zal de zijnen herkennen”. Daarop werden 20.000 mannen, vrouwen en kinderen afgemaakt. In de stad werden daarna concilies tegen de Katharen gehouden.

Het heeft nu 78.500 inwoners en de rivier de Orb en het Canal du midi stromen door de stad. Wij staan dicht bij het Canal du midi dat van Toulouse naar de Middenlandse zee stroomt en de verbinding is naar de Garonne die in de Atlantische Zee uitmond.

We drinken thee en daarna een wijntje lekker onder de luifel op ons eigen terras en kregen nog wat telefoontjes, ook nog facetimen met de familie uit Marken.

We gaan daarom laat eten en de zon is achter de bomen en de tribune van de voetbalvereniging dus ruimen we de spullen buiten op.

Vandaag ook de geboortedag van Johan Cruyff, die 75 jaar zou zijn geworden maar ook het verdrietige bericht dat Henny Vrienten is overleden (73). Geweldige musicus die met zijn band Doe Maar vele meisjesharten sneller deed kloppen. (Maar ik zing ze ook allemaal mee!)

1. Diane Honingh:
    26 april 2022
    Dat was een aardige wandeling!