Lempdes sur Allagnon

24 april 2022 - Lempdes-sur-Allagnon, Frankrijk

Zondag 24 april

Gisteravond TV gekeken, HHB en ik vertrek en daarna nog naar Mart Hoogkamer, die het publiek en ons aardig kan vermaken. Ook PSV weer nipt gewonnen en het wordt nog spannend de laatste 4 wedstrijden..

Vannacht droog gebleven en vanmorgen scheen de zon. Maar ook weer niet warm in de camper zodat de kachel weer even aan moest.

Na het eten ruimen we de boel op en na de Sani vertrekken we om 9.10 van de camperplaats.

Maar eerst naar de Lidl om de voorraden weer aan te vullen.

Daar om 9.55 vertrokken naar de D2009. Dan eerst tanken anders wordt Bep zenuwachtig.

Hier kost de diesel €1.89 de liter! Maar optimistisch blijven, het is goedkoper dan in Nederland!

We komen in Gannat waar we heel lang geleden, met de kinderen, 10 dagen met de tent op de camping  hebben gestaan. Er was een festival met deelnemers uit diverse landen maar wij hadden daar toen 10 dagen regen!!

Even voorbij Gannat koffie gedronken en verder naar Clermond-Ferrand en komen zo op de A75.

Ook zwager en schoonzuster John en José, die met z’n vieren vanaf Clermond-Ferrand naar Spanje onderweg zijn, hebben dit vanmorgen gereden. Van die horen we dat het in Zuid Frankrijk regent dus besluiten we om niet zo ver te rijden.

Afslag 19 genomen naar Lempdes sur Allagnon, en daar op de camping gaan staan. Konden zelf een plaats uitzoeken maar dat was niet moeilijk want de meeste plaatsen waren vrij.

Camper neergezet en even water bijvullen en Bep de tafel dekken.

Dan gaan we de camper even van binnen kuisen en daarna een wasje, druk, druk, druk.

Als de was hangt gaan we Lempdes in dat 1350 inwoners heeft.

Bruggetje over de rivier en lopen zo het dorp in. Het is erg rustig, we zien bijna geen mens op straat. Ook hier veel lege winkels, ook veel leegstand.

Er staat een overdekte hal waar markt in gehouden kan worden. Ze noemen het “de hoed van de Keizer” omdat het zo’n vorm heeft. Het is gebouwd in 1835/1836. Daar tegenover is de Saint Géraud kerk die in de 11e eeuw door de Abdij van Sauxillanges geschonken is. In de 19e eeuw geheel gerestaureerd. De laatste restauratie was in 1994/1996. Binnen was het ook hier erg donker en eenvoudig. We lopen verder naar het stadhuis en lopen dan terug door een mooi parkje langs de rivier waar ook een wasplaats is die ze vroeger gebruikte.

Bep had de was opgehangen maar er valt af en toe een spatje regen dus op een gegeven moment het naar binnen gehaald en op de lijntjes binnen gehangen.

Dan ik eerst betalen want de receptie gaat om 16.00 open. Na de thee gaan we douchen en als we het haar weer in de krul hebben gaan we een wijntje drinken.

We eten wat laat zodat ik Studio Sport tijdens het eten ga kijken.

1. Diane Honingh:
    24 april 2022
    Gannat! Dat weet ik nog wel: regen regen en nog eens regen. En dat festival weet ik ook nog wel. Maar met name die regen. Dat we daar gewoon gebleven zijn!