Elsegarde

27 april 2019 - Ebeltoft, Denemarken

Zaterdag 27 april Koningsdag

Ja vandaag is onze koning jarig en wordt 52 jaar. Feest in Nederland!
Gisteravond onze twee series gekeken op België. Één afgelopen en we weten nu hoe het afgelopen is. De regen was gisteravond om half negen gestopt en het bleef droog.
Vanmorgen, geen oranje zonnetje maar regen. Was al om half zeven begonnen en hield niet op.
Ook fris in de camper dus eerst het zoemertje een half uur aan en dan er uit!
Nadat alle ochtendhandelingen gebeurd waren gegeten en om 9.15 vertrokken uit Mariager. Het was slechts 9 graden. We reden binnendoor over Gossum en Hastrup, een rustige weg met weinig verkeer. Mooi landschap, heuvelachtig en ook hier landbouw (koolzaad). Hiervan weinig foto's want de Bep cam had last van regendruppels op de ramen waar het fototoestel scherp op stelt!
Voor Randers de snelweg op en via de rondweg daar om heen. We komen op de 21, ook hier een mooi heuvellandschap en landbouw, en gaan op Ebeltoft aan. Daar waren we om 10.50 en parkeerden op het grote parkeerterrein voor het Stoomfregat "Jylland". Dit fregat werd in 1860 gebouwd en overleefde de slag bij Helgoland tegen de Oostenrijkse-Pruisische marine. Uiteindelijk werd het fregat in 1984 gerestaureerd. Het ligt in een droogdok en je kunt het bezichtigen. Wij deden dat niet maar gingen op de parkeerplaats koffie drinken. Ik maak nog wat foto's van het schip en dan vertrekken we naar de camping in Elsegarde. Schrijf ons in en we kunnen zelf een plaatsje uitzoeken. Dat doen we en we kijken uit op het Kattegat. Het is inmiddels opgehouden met regenen en ik haal de fietsen van het rek. Eerst eten en als we daarna op de fiets stappen schijnt de zon! We rijden via een omweg naar Ebeltoft. Ebeltoft is de parel van Djursland volgens de Denen met pittoreske straatjes en pleintjes. Ook nog een oud raadhuis (Gamle Radhus) wij hebben de fietsen geparkeerd en zijn het stadje doorgelopen. Maar als je er 25 minuten doorgelopen bent heb je het wel gezien. En om 2 uur gaan de meeste winkels dicht en ruimen ze de spullen op die buiten staan uitgestald. Dus als we uitgekeken zijn gaan we weer naar de fietsen en fietsen terug naar de camping. Weer een mooie route en gelukkig hebben we ondersteuning want het is nogal heuvelachtig met veel vals plat! Als we weer terug zijn gaat Bep thee zetten en ik de fietsen weer achterop zetten. We drinken buiten thee en als dat op is gaat ook de zon achter de wolken en wordt het fris. Dus naar binnen en daar nemen we een wijntje op de verjaardag van onze Koning!
Er staan veel caravans op deze camping en veel mensen die een seizoenplaats hebben. Want veel volk zie je niet. Maar wel een mooie stek met fietsroutes en wandelpaden. Als we nogmaals geproost hebben op de verjaardag van de Koning gaat Bep met het eten beginnen. Als het eten op is wast Bep af en gooi ik de vuilnis weg. Het is een prachtgehoor om zoveel merels te horen fluiten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Huberdina:
    27 april 2019
    Hoi Bep en Bert,koningsdag zit erop,was een zeer wisselvallige dag,veel wind en regen,zijn amper buiten geweest,is ook koud 10 graden,maar in de nieuwe week gaat de temperatuur weer omhoog,we zullen zien,water hoeven we niet te geven,want er is genoeg gevallen,verder geen nieuws,Uitdam is zo dood als een pier,wat toch een verschil met vroeger,goede reis verder en dikke kus.
  2. Anton van geemen:
    27 april 2019
    Hoi Bep & Bert Wel weer pracht foto,s en een mooi verslag er bij.En jij had het over koel weer nou van morgen was het hier maar net + 2 bij ons in Ontario en in het oosten van Canada veel overstromingen Jullie waren gepakeerd zo dat je het kattegat kon zien en dat kwam voor in het rijtje dat we geleerd hadden op school Skagerak Kattegat Grote Belt Kleine Belt de wateren om Denemarken heen.Zo mensen het beste er mee en mvg van Emmy & Anton Ps Ik zal wel fouten in mijn taal hebben maar ik ben al 67 jaar in Canada zo dan vergeet je soms wel wat