Assens

28 april 2019 - Assens, Denemarken

Zondag 28 april

Gisteravond uitgebreid naar de feestelijkheden van Koningsdag gekeken. Wat hebben we toch een prachtig Koningspaar dat zich zo met hun dochters onder de mensen begeeft.
Vanmorgen weer op tijd wakker en gebruik gemaakt van de douche. Het was mooi weer, weinig wind en een matig zonnetje. Na het eten de camper rijklaar gemaakt zodat alle voorraden weer op peil zijn. Vertrokken om 9.30 en het was 13 gr. We rijden een stuk dezelfde weg als gisteren alleen schijnt nu de zon en regende het gisteren. We gaan naar Arhus en daar nemen we de snelweg richting Odense. Onderweg koffie gedronken en het weer wordt steeds beter! Even voor Vejle er af richting Jelling en Billund. Billund is bekend omdat daar Legoland is. Wij gaan daar niet naar toe maar naar Jelling. Daar moesten we even zoeken want het stond niet erg goed aangegeven. Op de parkeerplaats van het Kongernes Jelling geparkeerd en naar het gebouw gelopen. Daar werden we ontvangen door een juffrouw die aan ons vroeg welke taal wij spraken. Wij zeiden Engels maar antwoordde in het Nederlands dus dat was wel lekker want van Deens is weinig te maken! Ze legde uit hoe we het beste konden lopen om alles te zien. Dus eerst een toer door het gebouw hoe alles in die vroegere jaren gebeurd is. Ook foto's van de blootlegging van een grafheuvel. Jelling was de eerste hoofdstad van Denemarken en is daar de bakermat van. Er zijn twee Runenstenen, voor de kerk, met een inschrift. De kleinste is van Koning Gorm en daar staat op: " Koning Gorm richt deze gedenksteen op voor zijn vrouw Thyra, sierraad van Denemarken. En dat is de eerste schriftelijke vermelding van het begrip Denemarken. Koning Gorm stierf in 950 na Chr. Was Gorm nog een Viking, zijn zoon Harald Blauwtand bekeerde zich tot het Christendom en hij liet een tweede steen van inschrift voorzien: "Koning Harald liet deze gedenksteen voor zijn vader Gorm en zijn moeder Thyra oprichten, de Harald die heel Denemarken en Noorwegen onderwierp en tot Christenen maakte". De twee grafheuvels die aan beide zijden van de kerk liggen zouden dus Gorm en Thyra moeten liggen. Maar na onderzoek is er niets gevonden. Mogelijk leeggeroofd of herbegraven in de christelijke kerk die hier voor stond. Toen we dit allemaal gezien hadden zijn we terug gelopen naar de camper en zijn eerst gaan eten. Het was intussen prachtig weer geworden dus het dak en de deur konden open.
We vertrekken naar Vejle, een stad dat lange tijd het centrum van de katoen en textiel was. Ze noemde het wel " het Manchester van Denemarken" . Maar daar niet gestopt, alles is toch dicht, en doorgereden naar Fredericia een havenstad met grote boten in de havens en ook hoog opgestapelde containers. Naar de brug die over de Kleine Belt (Anton!) gaat. Daaroverheen en bij Norre Aby er af richting Assens. Even rondgekeken waar de camperplaats is. Die vinden we bij de haven. Moeten via een automaat betalen bij de havenmeester en zetten de camper op zijn plaats met de kop naar de haven zodat je een prachtig uitzicht hebt.
Assens is ong. rond 1200 ontstaan vanwege een gunstige pontverbinding tussen het eiland Funen en Jutland. Daarom werd het een belangrijk verkeerspunt  voor het handelsverkeer tussen Kopenhagen en Hamburg. Deze pontverbinding werd in 1864 opgeheven omdat het zuiden van Jutland in Duitse handen viel. Later kreeg Assens een treinverbinding en ook fabrieken. De bekendste was de suikerfabriek Daniseo en heeft tot 2006 dienst gedaan.
Op het bankje voor de camper praat ik nog even met mijn Duitse buurman die heel veel vakanties in St Maarten aan zee heeft doorgebracht. Ook komt hij de laatste jaren veel in Denemarken. We drinken thee en ik maak nog een rondje over de haven waar altijd reuring is. Als de vijf al een tijdje in de klok zit ga ik naar binnen, de zon schijnt maar het wordt toch frisser. Het wijntje smaakt goed en daarna maakt Bep weer wat lekkers. Na het eten kijk ik nog even naar een boot die vanaf een vrachtwagen te water wordt gelaten. Vandaag weer een prachtige dag, veel gezien en mooi weer wat wil een mens nog meer. Ook ons laatste kind is uitgevlogen vandaag zodat ze nu alle drie met hun familieleden op reis zijn. Dat doen ze goed!

1. Diane Honingh:
    28 april 2019
    Nou... hier even nieuws uit Londen. We hebben heerlijk hotel, op een uitstekende lokatie dus volop genieten. Natuurlijk wel jammer dat Sanne niet mee is, maar de reden is natuurlijk meer dan begrijpelijk (ter info voor de andere lezers: Sanne haar eindexamen begint 9 mei dus er moet volop geleerd worden). Het is prima weer voor in de stad, een uurtje vroeger dan thuis en de vlucht met de 'bus' was snel.
    En ja, wat hebben we een prachtig koningshuis. Gewoon een leuk gezin, Amalia mocht de pers ook te woord staan en je zag echt een puber en trotse ouders.
    Fijne avond! Kus