Op de fiets naar l’Estartit

28 april 2022 - L'Escala, Spanje

Donderdag 28 april

Gisteravond weer ieder ons eigen programma, Bep Robbert ten Brink en ik Liverpool- Villarreal kijken. Het was een hele andere wedstrijd dan gisteren, Villarreal hield alleen maar tegen en Liverpool viel aan. Het werd dan ook terecht 2-0 voor Liverpool.

Koningsdag was goed verlopen zoals ik zag, weinig incidenten en heel veel feestende mensen.

De zon is er weer bij vandaag al is er wat sluierbewolking.

Eerst even op de fiets naar de bakker en dan aan het Spaanse brood.

Dan nog wat klusjes en kunnen we aan de koffie.

Na de koffie gaan we weer een stuk fietsen, helmen op en om 11.15 vertrokken we de andere kant op. Eerst komen we door Ullà, een dorpje van ruim 1000 inwoners. We rijden daar verkeerd, komt ook door de slechte bewegwijzering. Komen een stukje op de doorgaande weg wat Bep niet  prettig vindt. Het is maar één km en dan komen we in Torroela de Montgri en weer op het goede pad.

We rijden langs de rivier El Ter over een grindweg richting Middellandse Zee. Onderweg heel veel volkstuintjes die er keurig uitzien. Maar ook sommige plaatsen aan twee kanten Bamboe en dan niets ziet! Verderop veel fruitbomen en akkerbouw. Zo komen we aan de monding van El Ter en daar is een prachtig strand met zicht op l’Estartit. Daar rijden we naar toe en het is omringd door campings en was in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw, door het kilometers lange strand, een populaire badplaats.

Het heeft zelf ong. 3500 inwoners maar in de zomer zullen dat er veel meer zijn.

Het was in het verleden de haven van Torroella de Montgri en werd meer dan eens bestookt door zeerovers die zich verschansten op de eilanden.

We nemen plaats op een bankje bij het strand en aanschouwen het strand dat door de wind wat is gaan stuiven. Dan weer terug maar nu door het natuurpark Montgri over weer een grindpad met veel kuilen, dus op de weg letten dat je niet in een kuil beland!

Komen weer in Torroella de Montgri dat ruim 7300 inwoners heeft. We rijden er door en lopen, met de fiets aan de hand, door de smalle straatjes. Wel leuke kleine pleintjes maar het grote plein hebben we niet gezien!

Dan wel de goede weg naar Ullà en zo op de camperplaats aan en hebben 32 km gereden. We moeten nog eten en dat doen we buiten.

De fietsen aan het infuus en dan wat lezen en schrijven en na de thee nemen we een wijntje. Dat kan de zon dan zeker niet hebben want die verdwijnt achter de wolken.

Wat later verdagen we toch naar binnen of we moeten een vest aantrekken, we kiezen voor het eerste!

Bep zorgt weer voor het eten en ik zorg voor de fietsen.

1. Diane Honingh:
    28 april 2022
    Zijn er ook foto’s van pa met helm? 1 voordeel mam van die helm: je hoeft je haar niet föhnen.