Rondje fietsen

27 april 2022 - L'Escala, Spanje

Woensdag 27 april,  Koningsdag

Gisteravond hadden Bep en ik ieder ons eigen TV programma. Bep, Married for the first side en ik op de Ipad (goede WiFi hier) naar de voetbalwedstrijd Manchester City- Real Madrid gekeken.

Het was een prachtige wedstrijd om te zien en hoe goed  Manchester speelde maar Real heeft Benzema en “haas” Venicius jr en het werd uiteindelijk 4-3 voor Manchester. Het was pure reclame voor het voetbal.

Bij Jinek veel aandacht voor Koningsdag dat na twee jaar weggeweest is er nu weer gefeest kan worden.

Vanmorgen de zon er al vroeg bij en konden buiten koffie drinken.

Na de koffie ga ik het dorp verkennen en zie dat er toch veel voorzieningen zijn, kleine supermarkt (brood), slager, postkantoor, bank, gemeentehuis, kerk, cafetaria en een voetbalveld.

Door het dorpje loopt een kanaal die van de rivier de Ter af komt om rijstvelden en de watermolen van water te voorzien.

Het ligt op een rots (Bellecaire = mooie rots) waar in de 13e eeuw een kasteel is gebouwd door Graaf Ponç Hag IV.

Het geheel gerestaureerde kasteel dient nu als gemeentehuis en  parochiekerk.

Vanaf hier heb je ook een mooi uitzicht over de omgeving over de vlakte van Empordà.

Ook is er een kerkje, Sant Joan de Bedenga, waar het oudste gedeelte uit de 9e/10e eeuw stamt.

Ik loop weer terug en het valt me op hoe schoon het op straat is!

Dan ga ik Bep weer vergezellen en we krijgen diverse berichten en foto’s en filmpjes hoe onze familieleden Koningsdag beleven.

Dan voor het eten de fietsen klaar gezet en na het eten zijn we gaan fietsen. Eerst het dorp door met maximale ondersteuning en dan rijden we naar Albons dat zo’n 750 inwoners heeft en één van de oudste vissersdorpjes was.

Ook hier staat boven op de heuvel een kasteel waar we dus ook de volledige ondersteuning nodig hebben. Maar ook hier alles dicht en kan nog wel even door een raam kijken.

We dalen weer af en gaan naar l’ Escala. Daar zijn archeologische opgravingen, waar een Griekse stad (vanaf de 6e eeuw v. Chr.) heeft gestaan en later (100v.chr) één van de eerste nederzettingen van de Romeinen is geweest. We rijden er naar toe, kopen een pensionada kaartje en lopen het terrein over. Je moet toch wel veel verbeeldingskracht hebben om hier een stad van te maken met alles er bij. Ook nog een museumpje waar wat gevonden attributen te zien zijn en nog een stukje mozaïek. Maar dat hebben op Sicilië veel groter en mooier gezien.

Als we het gezien hebben rijden we nog een stukje langs de Middellandse Zee, maar daar is een koude wind uit zee!

Na een stukje omgedraaid en weer terug gereden over een ander pad van grind en zand, wel lekker rustig. Komen nog langs de voormalige watermolen en rijden zo op Bellcaire aan.

Naar de camping waar we ook wat nemen op de verjaardag van onze Koning 🤴.

De zon laat een beetje verstek gaan want hij schijnt achter wat sluierbewolking.

We eten laat en als Bep de afwas gedaan heeft gaan de voetjes even languit.

Het is weer een heel verhaal geworden!!

1. Corrie en Fren:
    27 april 2022
    Jullie zijn weer lekker op pad, mooie opgetekende ervaringen. Maar zijn jullie de Skipbo kaarten vergeten?
  2. Diane Honingh:
    27 april 2022
    Wat een wedstrijd gisteren hè! City had met een veel groter verschil moeten winnen. Maar ja, je moet de kansen wel benutten. En real deed dàt beter. Die penalty van Benzema…. laat toch wel zien dat ie echt een grote voetballer is. Maar goed, genoeg voetbal.
    Het was leuk om toch met z’n allen een beeld te hebben van hoe we Koningsdag gevierd hebben.
    Het was een leuke dag. Jammer dat het weer hier niet helemaal was zoals we gehoopt hadden, maar ach een borrel (of twee) zorgde ervoor dat we toch warm bleven 😄.
    Fijne avond! Kus