De was en een rondje fietsen

29 april 2022 - L'Escala, Spanje

Vrijdag 29 april

Gisteravond weer voetballen gekeken, ditmaal Feyenoord tegen OL Marseille. Het was een stormachtig begin met lange ballen van Feyenoord dat resulteerde in 2-0 voorsprong. Maar ook Marseille had gevaarlijke uitvallen zodat het 2-2 werd bij rust. Net na rust een cadeautje van de verdediging van Marseille en het stond 3-2, wat ook de eindstand werd.

Vanmorgen prachtig weer, volop zon en strak blauwe lucht.

De wasmachine was bezet maar toen hij klaar was heeft Bep de was er in gestopt en zijn we koffie gaan drinken. Onder de luifel want het is warm in de zon.

Als de was klaar is, die opgehangen en het meeste is voor het eten droog.

Na het eten ga ik een rondje fietsen en Bep heeft geen zin en blijft bij de camper. Ik rij naar het dorp en volg dan het kanaaltje richting Verges. Over boeren grindpaden waarlangs veel akkerbouw en fruit wordt geteeld. Maar ik zie ook koeien die op stal staan, geen één buiten.

Moet wel goed opletten want de grindweg zit vol met kuilen.

Dan kom ik in Verges dat bijna 1200 inwoners heeft. Ook ontstaan rond een kasteel waar de eerste verwijzing uit de 11 e eeuw stamt. Er zijn nog muren van en ook twee torens, een vierkante uit de 12 eeuw en een ronde uit de 15e/16e eeuw. Het stadhuis en de parochiekerk, San Juliàn en Sant Basillsa, zijn in het voormalige Castillo de Verdes gebouwd. Ook een poort naar het Plaza Mayor met een beeldje van Maria er in. Mooi groot plein met een terrasje er op.

Ook is het in bezit van een watermolen die aan het kanaaltje staat en vroeger graan en rijst maalde. Het deed voor kort dienst als watercentrale! Leuk stadje!

Dan weer verder over de landweggetjes en kom in Canet de la Tallada. Daar zijn ze beton aan het storten voor een fundering van een nieuwe woning.

Canet de la Tallada wordt al in 1087 genoemd en de kerk komt voor in documenten van 1182  die gewijd is aan Sant Mateu. Maar het gebouw heeft veel veranderingen ondergaan mede door overstromingen van de rivier El Ter. Deze is later  gereguleerd zodat er geen overstromingen meer voor kunnen komen. Ik rij verder en kom bijna bij Ullà uit en ga nog even bij het kerkhof aan. Maar de poort is op slot en ik kan door het hek zien dat er geen graven zijn maar muren waar de kisten in geschoven worden.

Als ik terug ben ligt de was in de kast en gaan we thee drinken.

Het is echt een heerlijke dag vandaag, dus op ons eigen terras een biertje en een koud wijntje.

Bep gaat weer met het eten aan de gang en ik hier mee.

1. Diane Honingh:
    29 april 2022
    Ben wel beetje jaloers op het mooie weer dat jullie hebben. Hier was het vandaag grijs en ik vond het ook koud! Nou ja, het zal wel een keer beter worden. Kus